responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 103

(مسأله‌729 ) كسى كه نمى‌تواند غسل كند، اگر چند غسل بر او واجب باشد، جايز است يك تيم بدل از آن‌ها بنمايد و احتياط مستحب آن است كه بدل هر يك از آن‌ها يك تيمم نمايد .
(مسأله‌730 ) كسى كه نمى‌تواند غسل كند، اگر بخواهد عملى را كه براى آن غسل واجب است انجام دهد، بايد بدل از غسل تيمم نمايدو كسى كه نمى‌تواند وضو بگيرد و بخواهد عملى را كه براى آن وضو واجب است انجام دهد، بايد بدل از وضو تيمم نمايد.
(مسأله‌731 ) اگر بدل از غسل جنابت تيمم كند، لازم نيست براى نماز وضو بگيرد. ولى اگر بدل از غسلهاى ديگر تيمم كند، كفايت از وضو نمى‌نمايد، پس اگر نتواند وضو بگيرد بايد تيمم ديگرى هم بدل از وضو بنمايد.
(مسأله‌732 ) اگر بدل از غسل تيمم كند و بعد كارى كه وضو را باطل مى‌كند براى او پيش آيد چنان‌چه براى نمازهاى بعد نتواند غسل كند، بايد بدل از غسل تيمم نمايد و احتياط مستحب آن است كه وضو بگيرد.
(مسأله‌733 ) كسى كه بايد براى انجام عملى مثلاً براى خواندن نماز بدل از وضو و بدل از غسل تيمم كند اگر در تيمم اول، نيت بدل از وضو يا نيت بدل از غسل نمايد، و تيمم دوم را بقصد اين وظيفه خود را انجام داده باشد به‌جا آورد كفايت مى‌كند.
(مسأله‌734 ) كسى كه وظيفه‌اش تيمم است اگر براى كارى تيمم كند تا تيمم و عذر او باقى است، كارهائى را كه بايد با وضو يا غسل انجام داد، مى‌تواند به‌جا آورد. ولى اگر عذرش تنگى وقت بوده، يا با داشتن آب براى نماز ميت يا خوابيدن تيمم كرده فقط كارهايى را كه براى آن تيمم نموده مى‌تواند انجام دهد.
(مسأله‌735 ) در چند مورد بهتر است نمازهائى را كه انسان با تيمم خوانده قضا نمايد. «اول»: آن كه از استعمال آب ترس داشته و عمداً خود را جنب كرده و با تيمم نماز خوانده است. «دوم»: آن كه مى‌دانسته يا گمان داشته كه آب پيدا نمى‌كند و عمداً خود را جنب كرده و با تيمم نماز خوانده است. « سوم»: آن كه تا آخر وقت عمداً در جستجوى آب نرود و با تيمم نماز بخواند و بعد بفهمد كه اگر جستجو مى‌كرد، آب پيدا مى‌شد. «چهارم»: آن كه عمداً نماز را تاخير انداخته و در آخر وقت با تيمم نماز خوانده است. «پنجم»: آن كه مى‌دانسته يا گمان داشته كه آب پيدا نمى‌شود و آبى را كه داشته ريخته و با تيمم نماز خوانده است.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 103
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست