responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 102

(مسأله 718 ) اگر احتمال دهد كه در پيشانى و كف دستها يا پشت دستها مانعى هست، چنان‌چه احتمال او در نظر مردم به‌جا باشد، بايد جستجو نمايد تا يقين يا اطمينان كند كه مانعى نيست.
(مسأله 719 ) اگر وظيفه او تيمم است و نمى‌تواند تيمم كند، بايد نايب بگيرد و كسى كه نايب مى‌شود، بايد او را با دست خود او تيمم دهد، و اگر ممكن نباشد، بايد نايب دست خود را به چيزى كه تيمم به آن صحيح است بزند و به پيشانى و پشت دستهاى او بكشد.
(مسأله 720 ) اگر در بين تيمم شك كند كه قسمتى از آن را فراموش كرده يا نه، چنان‌چه از محل آن گذشته به شك خود اعتنا نكند، و اگر نگذشته بايد آن قسمت را به‌جا آورد.
(مسأله‌721 ) اگر بعد از مسح دست چپ شك كند كه درست تيمم كرده يا نه، درصورتى كه احتمال بدهد كه حال عمل ملتفت بوده تيمم او صحيح است. و چنان‌چه شك او در مسح دست چپ باشد، لازم است او را مسح كند مگر آنكه در عملى كه مشروط به طهارت است داخل شده و يا موالات فوت شده باشد.
(مسأله‌722 ) كسى كه وظيفه‌اش تيمم است نمى‌تواند پيش از وقت نماز براى نماز تيمم كند، ولى اگر براى كار واجب ديگر يا مستحبى تيمم كند و تا وقت نماز عذر او باقى باشد، مى‌تواند با همان تيمم نماز بخواند.
(مسأله‌723 ) كسى كه وظيفه‌اش تيمم است، اگر بداند تا آخر وقت عذر او باقى مى‌ماند، در وسعت وقت مى‌تواند با تيمم نماز بخواند، ولى اگر بداند كه تا آخر وقت عذر او برطرف مى‌شود، بايد صبر كند و با وضو يا غسل نماز بخواند،و نيز اگر اميد دارد كه عذرش برطرف شود، احتياط واجب آن است كه صبر كند و با وضو يا غسل نماز بخواند ، يا در تنگى وقت با تيمم نماز را به‌جا آورد.
(مسأله‌724 )كسى كه نمى‌تواند وضو بگيرد، يا غسل كند، اگر يقين كند يا احتمال بدهد كه عذرش برطرف نمى‌شود، مى‌تواند نمازهاى قضاى خود را با تيمم بخواند، ولى بعداً عذرش برطرف شد بايد دوباره آن‌ها را با وضو يا غسل به‌جا آورد.
(مسأله‌725 ) كسى كه نمى‌تواند وضو بگيرد يا غسل كند، جايز است نمازهاى مستحبى را كه مثل نافل‌هاى شبانه‌روز، كه وقت معين دارد با تيمم بخواند، ولى اگر احتمال دهد كه تا آخر وقت آن‌ها عذر او برطرف مى‌شود احوط آن است كه آن‌ها را در اول وقتشان به‌جا نياورد.
(مسأله‌726 ) كسى كه احتياطاً غسل جبيره‌اى و تيمم نمايد، اگر بعد از غسل و تيمم نماز بخواند، و بعد از نماز حدث اصغرى از او سر بزند، مثلاً بول كند براى نمازهاى بعد،بدل از غسل احتياطاً تيمم كند و وضو هم بگيرد و چنانچه حدث پيش از نماز باشد براى آن نماز نيز وضو گرفته و تيمم نمايد.
(مسأله‌727 ) اگر به واسط نداشتن آب يا عذر ديگرى تيمم كند، بعد از برطرف شدن عذر،تيمم او باطل مى‌شود.
(مسأله‌728 ) چيزهايى كه وضو را باطل مى‌كند، تيمم بدل از وضو را هم باطل مى‌كند، و چيزهائى كه غسل را باطل مى‌نمايد، تيمم بدل از غسل را هم باطل مى‌نمايد.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 102
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست