نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 99
اينك اين پرسش مطرح مىشود كه چه عاملى آدمى را وا مىدارد ميان
مقدّس و غير مقدّس تفاوت نهد و اساساً آدمى اگر از فطرتى برتر از ماده برخوردار
نبود، و اگر پرواز او در آسمان پاكى و طهارت معنوى، وجود نداشت، انديشه تقديس از
كجا رخ مىنمود؟
و نيز مارسل موس عقيده داشت كه در ميان همه اديان نوعى آرمانگرايى
معنويى مىيابيم كه در نزديكى به خدا در پرتو تسبيح، عبادت، تقرّب جستن و اميدها
تجلّى مىيابد و اينها همه نمادهاى ناب دينى هستند [1].
حتّى اگوست كونت بنيانگذار منطق پوزيتيويستى بر «ارزش ثابت» در نفس بشرى كه
خاستگاه «اخلاق» است تأكيد مىكند، آنجا كه به وجود فطرت محبّت نسبت به ديگران
اعتراف دارد و آن را از نيرومندترين غرايز مىشمارد [2].
خاستگاه ارزشها در رآليسم نوين
ديدگاههايى كه رآليسم خوانده مىشوند بسيارند و بطور كلّى همه آنها
زندگى را خاستگاه شناخت و محور فلسفه مىشمارند، ليكن ما در اين جا به گفتگو با
يكى از برجستهترين نمايندگان رآليسم نوين مىپردازيم كه بر زندگى فلسفى در آمريكا
حاكم است و شايد اين ديدگاه زائيده شرايط حاكم در آنجا باشد. او «رالف برتون پيرى/Pierre
Roloph Burton » (1957- 1876 م) است. اهميت پژوهش فلسفه پيرى [3] نه
از آن روست كه وى اعتبار را به پژوهش ارزشها باز گرداند و آن را محور تمدّن قرار
داد بل از آن رو كه به نظر مىرسد آن در بزرگترين پايگاه تمدّن امروز (آمريكا)
فلسفه حاكم شمرده مىشود و آنگونه كه مورّخ معاصر فلسفه «اندريا ريك» مىگويد:
[3] - در اين زمينه بر كتاب «القيم فى الواقعية الجديدة عند رالف
بارتون بيرى» (به زبان عربى) نوشته دكتر احمد عبدالحليم عطيه (1989 م)
تكيهكردهايم كه در اين زمينه كتابى تخصّصى شمرده مىشود.
نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 99