responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 391

وبدين ترتيب نص شرعى، بسيارى از اولويتها را مشخّص مى‌سازد.

دوم- عقل‌

: روشن است كه عقل- همچنان كه در جلد اوّل توضيح داديم- حكمى را به دور از وحى صادر نمى‌كند وآن گونه كه به نظر مى‌رسد براى شناخت اولويتها سه معيار وسنجه را پيش رو مى‌نهد:

1- اهميت ذاتى‌

: پس حفظ نفس مهمتر از حفظ مال وحفظ مال مهمتر از آسايش است و ...

مى‌دانيم كه عقل در اولويت بندى، معيارهاى ثابتى (مثل حفظ جان) دارد كه حتّى نسبت به همين ارزش بازهم حفظ اصل زندگى مهمتر از حفظ يك عضو از اعضاى انسان است، پس انسانى كه به بيمارى خطرناكى گرفتار آمده باشد براى بقاى خود عضوى از اعضايش را قربانى مى‌كند.

آرى! ابعادى پيچيده در ميان است كه ناگزير بايد در آنها به ديگر معيارها مراجعه كنيم واز سرِ هوى‌ وهوس داورى نكنيم.

عرف به متبلور كردن ديدگاه عقل در نظام اولويتها مى‌پردازد وماشرح آن را درجلد دوم اين مجموعه آورده‌ايم‌ [1].

2- كمّيّت‌

: هرگاه دوارزش بايكديگر برابر باشند ناگزير بايد كمّيّت را سنجيد واين بردو گونه است:

1- گاهى شمار افرادى كه در كارى خاص زيان مى‌برند ويا سود مى‌كنند بيشتر است كه در اين هنگام آنها بر ديگران مقدّم مى‌شوند.

2- گاهى نسبت زيان بيشتر، و يا نسبت منفعت بيشتر است كه همين نسبت آن را مقدّم مى‌گرداند.


[1] - جلد دوم همين مجموعه، ص 253- 259.

نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 391
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست