نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 35
«... دشمنى با جمعيتى، شما را به گناه و ترك عدالت نكشاند. عدالت
كنيد، كه به پرهيزگارى نزديكتر است. و از (معصيت) خدا بپرهيزيد، كه خداوند از آنچه
انجام مىدهيد، با خبر است.»
بر ماست كه به نظام شناخت اسلامى در مفهوم واژه «عدالت» و نمونه هايى
كه پيرامون اين واژه در شرع وارد شده است مراجعه كنيم، نيز بايد به سياق كاربرد آن
و بطور كلّى به فحواى اين واژه و ابعاد آن توجّه كنيم تا اين مفهوم بيش از پيش
روشن شود و با كمك كارشناسانِ زمينههاى مختلف همچون كارشناسان اقتصادى اجتماعى،
خانواده و ... با موضوع عدالت آشنا شويم.
اين پيچيدگى در واژههايى كه ويژگى شرعى دارند ولايت فقيه را ضرورت
دينى مىگرداند و ما در جلد دوم اين مجموعه پيرامون چگونگى صدور حكم در چنين
موضوعاتى بحث كردهايم. [1]
سوم- بازگرداندن فروع به اصول
رساندن احكام مشابه به قوانين كلّى و ارزشهاى مطلقى كه از آنها بر
مىخيزد، بويژه احكامى كه علّت حكم و حكمت تشريع در آن بيان شده است. هدف از اين
عملكرد روشن كردن بيشتر اهداف كلّى و اصول مطلق است. براى مثال: دهها حكم منصوص در
دست است كه به قاعده ضرر مربوط مىشود چنانكه دهها حكم مربوط به قاعده حرج، وجود
دارد. اينك اگر اين احكام را گردآورى و با نصّ دو قاعده مذكور مقايسه كنيم مانند
حديث نبوى «لَا ضَرَرَ وَلَا ضِرارَ» و آيه
شريفه:
وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُم فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ[2]. «... و در دين (اسلام) كارِ سنگينى و سختى بر شما قرار نداد.»
قرار دهيم آشنايى بيشترى با اين قواعد مىيابيم و بينش فزونى نسبت به آن احكام به
دست مىآوريم و اين همان است كه اميدواريم خداوند در آينده توفيق انجام آن را به
من عطا كند.
[1] - التّشريع الاسلامى، از همين نويسنده، ج 2، ص 251- 259.