نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 278
تدريجى سرچشمه مىگيرد و برقانونگذار است كه آن را اكتشاف كند چنانكه
يك برزگر آب را از زير زمين بيرون مىكشد، ولى در حقيقت قانون، روندى ارادى است
مبتنى براساس عقل و اراده و الگوهاى والا، چنانكه از شرايط، فشارها و متغيّرات
گوناگون اثر مىپذيرد.
از همين رو ناديده گرفتن ديگر عوامل مؤثّر در وضع قانون خطايى فاحش
شمرده مىشود، زيرا گاهى چنين مىيابيم كه قانون بر جامعه اثر مىنهد و عرفى را
پديد مىآورد و اخلاقى اجتماعى را به دنبال دارد، نه عكس آن. آيا نديدهايد چگونه
خداوند پيامبرى را به سوى امّتى مىفرستد و آنگاه كه امّت بدو ايمان مىآورند
زندگيشان به گونهاى فراگير دگرگون مىشود.
2- گاهى قانون بازتاب وضع موجود است، و گاهى عامل مؤثّر دراين وضع، و
بر ماست نقش اين گونه قوانين برخوردار از رسالت اصلاحطلبانه را فراموش نكنيم. هر
پديده فكرى نيز چنين است كه گاهى نتيجه وضعى اجتماعى و زمانى علّت اين وضع شمرده
مىشود، و از همين رو «ايرينگ» كارشناس آلمانى كه به مخالفت با مكتب تاريخى
برخاسته مىگويد: «حقوق يك نيروى زنده و فعّال است. هر چند هدفى كه حقوق دنبال
مىكند استقرار صلح است، ولى جز با مبارزه نمىتواند به آن برسد.
[1]»
- 3- مكتب سودجوئى
مكتب سودجوئى «Utilitarianism» بر منطق تجربى استوار است كه «بيكن» آن را بنيان نهاد و در شناخت
پديدهها تحليل عقلى را انكار مىكرد و در رسيدن به حقايق تنها بر تجربه تكيه
مىورزيد. او در ارزشها وجود اصول مطلق در خير و شر را نيز انكار مىكرد.