نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 201
اخلاق گرايى (نزد بودائيان) ابزار تاكتيكى است كه وظيفه آن در هم
كوفتن نفس هر گرايشى را كه پيرامون فرد تمركز يابد و يا هر چشمداشتى را براى بدست
آوردن زندگى شخصى، تا اينكه شخص به (نيروان) و يا (عدم محض- وجود برتر) برسد.
[1]
همان گونه كه از اين ارزش امور زير سرچشمه مىگيرد: زندگى براى
ديگران (كنت مىگويد: دوستى اصل است، و نظام اساس است، و پيشرفت هدف است)، لذّت
دوستى (كه اپيكور بدان معتقد است)، والاترين لذّت اخلاص است نسبت به ديگران
(سودگرايى)، شريك ساختن ديگران در خير (اخلاقيات آمريكا) عمل دهش و در گذشتن از
نفس (برگسون) و عمل سودمند براى فرد، جامعه و هستى (ويليام جيمز).
در حديث شريف آمده است: «وَهَلِ الدِّيْنُ إِلَّا
الْحُبُّ» «/ آيا دين جز عشق و دوستى است.» خداوند در آيات زير
مىفرمايد: