نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 184
اين درّه را در اختيار ما مىنهد، و آن بر تسليم شدن ما با چشمان
بسته در برابر آن جريان عظيم انديشهها، عواطف و قواعد اخلاقيى كه اندك اندك
متبلور مىيابد، و عملكردهاى انسانى از راه نيروى سنّت موروثى و گردآورى تجربيات
از آن برمىخيزد، و اين همان مفهوم كاثوليك است.
بدين سان، كارايى و فعّاليت به تنهايى در مسير پيوسته خود و عدم
تكامل هميشگى خويش مىتواند در ژرفاى وجود ما از درخواستى درونى يا آرمانى باطنى
كه همان دعوت به سوى خداست پرده برگيرد ...
و تسليم در برابر خدا همان پاسخ دادن به اين دعوت مىباشد.
[1]
آشكار است آنچه در ديدگاه بلوندل نو مىنمايد چيزى جز پيوند دادن
تجربيات فرد با تجربيات انباشته شده بشرى- كه چون نهرى خروشان مىباشد- نيست.
ولى ما مىگوييم: تجربيات بشرى فراوان و گوناگون است، و هر كس براى
گزينش تجربه برتر و به راه راست نزديگتر، بايد سنجهاى براى خود داشته باشد و اين
همان چيزى است كه ما عملًا در عقل تقويت شده بواسطه وحى آن را مىيابيم، و ما موضع
بلوندل نسبت به اين سنجهها را نمىدانيم.
- 5- اگزيستانسيا ليسم
«كِيركيگارد/KierkeyAard » (1813-
1855 م) كه تا حدّى
اگزيستانسيا ليستها از او پيروى كردند چنين باور داشت كه منبع الهام بخش ارزشها
همان نگرانى درون انسان است، و اينكه ارزشهاى اخلاقى ما (و به طور كلّى همه
دستاوردهاى فرهنگ انسانى) در پرتو يگانه ارزش حقيقى، يعنى ايمان خالص، شكلى والا و
نامحدود دارد. [2]