نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 142
به خانواده، به دوستان و ديگران از آن جان مىگيرد. بدين ترتيب اين
اخلاق گرايى بر مِهرى استوار است كه آن بر انديشه وجود نظم (يا آنچه نزديك به نظم
است) در طبيعت، استوار است و در درجه نخست بر شكل پاكسازى كاملى جلوهگر مىشود كه
وجه امتياز آن همان آداب اجتماعى است. [1]
تائوئيسم نيز به آيين كنفوسيوس نزديك است. اين آيين الگوى والا را در
ساده سازىاى مىداند كه شخص حكيم را به تصوّف مىكشاند، فضيلت اين ساده سازى به
فضيلت وحدت و يا همان وضع نخستى باز مىگردد كه پيش از پراكندگى شرّ به سبب چند
گانگى وجود داشته است و ناگزير بايد به اين «وحدت» بازگشت.
اين «بازگشت»، اخلاقى كاملًا منفى را مىطلبد كه بر كنارهگيرى از
عقل، از پژوهش و از شناخت استوار است كه الگوى والا را در ساده سازىاى مىداند كه
شخص حكيم را در واقعيّت زندگى عملى به سوى تصوّف، رأفت كلّى و تواضع (چشمپوشى از
شهرتطلبى) مىكشاند. [2]
دراين دو آيين چيزى- جز آثار اندكى- از ديانت خدايى كه به نظر مىرسد
قبلًا دراين سرزمين وجود داشته، به چشم نمىخورد. باور به وجود نظمى والا كه ما
بايد خود را با آن همساز كنيم، و سفارشهاى عملىاى كه از آن نظام استنباط مىشود،
وآنها بطور كلّى سفارشهايى اجتماعى است كه از تنش ميان مردم مىكاهد (فرمانبرى،
تعهّد در برابر وظايف، تواضع و فروتنى) كه اين خود به نشانههاى اديان الهى
مىماند.
- 3- يهوديّت و مسيحيّت
يهوديّت
عليرغم وجود تناقض بين بندهاى عهد عتيق (تورات)، زيرا به نظر مىرسد
كه