نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 143
ديدگاه امروز نسبت به عهد عتيق اين است كه آن فرآوردهاى ناهمگن و
تشكيل شده از مجموعهاى عناصرِ منتسب به مآخذ و دورانهايى است كه بشدّت با يكديگر
اختلاف دارند. [1]
ليكن محصول ديدگاه يهوديّت- چنانكه مىدانيم- همان ديدگاه يكتايى
(همچون ديگر اديان بزرگ) است و الگوهاى والا در آن پاكى «دل» و بزرگداشت «دادگرى»
است. پس جهان سرزمين خداوندى مىباشد كه هستى و انسان را آفريده است، خداوندى كه
مراقب همه چيز و جبّار است كه براى كسانى كه او را دوست مىدارند و سفارشهاى او را
پاس مىدارند پاداشى مهيّا مىكند و هركه سركشى او نمايد كيفر مىدهد.
بدين ترتيب الگوى والا، فرمانبرى از خدا و نزديكى بدوست، و ارزش
بنيادين در زمين در آن «پاكى» اى جلوه مىيابد كه همسنگ پاكسازى نفس و عدالتى است
كه به احقاق حقوق ديگران عنايت دارد، حقوقى كه در سفارشها و آموزشهاى اخلاقى تفصيل
آن آمده است؛ سفارشها و آموزشهايى كه از يك سو در بردارنده آموزشهاى آيينى، يا
مربوط به بهداشت خصوصى و عمومى است و از سوى ديگر در بردارنده زيرسازهاى ارزشمند
«اخلاق» مىباشد، لذا كسى نيست كه با محتواى ده فرمان «Le Decaloguo»: احترام فرزند به پدر، به همسر ديگران، زندگى
بشرى و تحريم دزدى، دروغ، حسد و .. ناآشنا باشد كه همه آنها فريضه هايى هستند
واجب، چه، اوامرى به شمار مىآيند، صادر شده از سوى خدايى كه حقوقش را همچون
واجباتش مىداند. [2]
مسيحيّت
مسيحيّت بطور كلّى بر همان مفاهيم يهودى استوار مىباشد، و دو گرايش
(بدبينانه و خوشبينانه) در آن ديده مىشود: