نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 428
معنی جنب الله (کنار)
علی بن سوید، عن أبیالحسن موسی بن جعفر علیهالسلام، فی قول الله
عزوجل: أن تقول نفس یا حسرتی علی ما فرطت فی جنب الله (39 / 56)، قال: جنب
الله أمیرالمؤمنین علیهالسلام، و کذلک ما بعده من الأوصیاء بالمکان الرفیع
الی أن ینتهی الأمر الی آخرهم. کافی باب النوادر من التوحید ترجمه:
علی بن سوید از امام هفتم (ع) در تفسیر آیه شریفه - یا حسرتی علی ما فرطت
فی جنب الله - فرمود: نظر در تفریط و کوتاهی کردن در کنار خداوند متعال،
این است که تفریط درباره حضرت أمیرالمؤمنین (ع) بشود. و همچنین کوتاهی کردن دربارهی أوصیاء گرامی او که در مقام بلندی هستند، تا آخر حضرات أئمه علیهمالسلام. توضیح: در این حدیث شریف احتیاج به توضیحاتی باشد: 1-
جنب به معنی کنار است، یعنی چیزی یا مکانی که در کنار چیزی دیگر واقع شود،
به طوری که خارج از آن و در عین حال متصل به آن باشد، و آن صفت مشبهه به
وزن صعب است. 2- خداوند متعال جسمانی و محدود و محسوس و زمانی و مکانی نبوده، و أزلی و أبدی و غیرمتناهی و غنی بالذات است. و
در باب 9 گفته شد که: تنزیه او به مرتبهای باشد که حتی صفات ذاتیه و
ثبوتیه او فقط از لحاظ انتزاع و اعتبار باشد، و اگر نه: کمال اخلاص او با
نفی تمام صفات محقق گردد. پس هر چه از قبیل صفات و أسماء و مفاهیم
دیگری که برای خداوند متعال اطلاق میشود: فقط عنوان اعتباری و انتزاعی
داشته، و برای تفهیم و تفهم باشد. آری ذات پروردگار متعال أحدیت حقیقی
از جمیع جهات و هویت مجرد ذاتی مطلق داشته، و با هیچ کلمه و تعبیری نتوان
او را تعریف کرده و یا به او اشاره کرد. و همه تعبیرات و توصیفات و
تعریفات: در مرتبه دوم و در مقام بیان و تفاهم و تفهیم و معرفت به مقامات و
خصوصیات و امتیازات انتزاعی از ذات مطلق نامحدود است. 3- اطلاق جنب در
ارتباط به خداوند متعال: مانند اطلاق کلمات یا مفاهیم - محضر، مقابل، نزد
(عند) قریب، ید، وجه، و غیر اینها است که فقط در مقام تنزل حقایق آنها به
عالم ما تعبیر میشوند، تا موجب تفاهم در محدوده فکر و فهم ما صورت بگیرند.
و در هر کلمهای از آن کلمات خصوصیت و امتیازی موجود است، و ما با
توجه به آن خصوصیات و امتیازات میتوانیم در محدوده فکر خود، از حقایق آنها
به نحو اجمال بهرهمند گردیم. و از جمله این کلمات: کلمه جنب است که
دلالت میکند به آنچه متصل و ملاصق و در عین حال خارج باشد. و معنی ملاصق
بودن در کلمات - عند، و محضر، و مقابل، و قریب: منظور نیست. 4- و از
مصادیق جنب الله: صفات ثبوتیه انتزاعیه از ذات واجب مطلق، و أسماء الهی که
مظاهر و صفات تکوینی یا تشریعی پروردگار متعال هستند، و از لحاظ نظر به
مفهوم جنب (من حیث هو) وجود حضرات أئمه معصومین علیهمالسلام، و مخصوصا
حضرت أمیرالمؤمنین علی بن أبیطالب علیهالسلام: همه از مصادیق جنب الله
میباشند. آری امام علیهالسلام مظهر و مجلای صفات الهی و اسم تکوینی
أعظم پروردگار متعال و فانی تمام و محو در اراده و عظمت و جمال حق بوده، و
از لحاظ روحانی و معنوی در مقام قرب و کنار نور نامتناهی خداوند جلیل باشد.
پس وجود مقدس و باعظمت امام خود جنب الله است، نه آنکه در جنب خدا باشد.
در کتاب بصائر الدرجات (ج 2 باب 3) از مالک جهنی نقل میکند که: از امام
ششم شنیدم، فرمود: من شجرهای هستم از جنب الله، و کسی که برسد به ما:
خداوند به او رسیده است، و سپس تلاوت فرمود: أن تقول نفس یا حسرتی علی ما
فرطت فی جنب الله و ان کنت لمن الساخرین. [1] . 5- فرطت فی جنب الله:
منظور تقصیر و کوتاهی کردن درباره جنب الله است، به طوری که از لحاظ عقیده:
توجهی به مقام نبوت و امامت که خلافتالله و مظهریت جلال و جمال است،
نبوده، و از این جهت منقطع از نور حق گردد. و چون این انقطاع و محرومیت پیدا شد: قهرا برنامه سلوک به سوی سعادت و عمل در راه حقیقت نیز مختل و از میان برداشته خواهد شد. پس جنب الله به طوری که معلوم شد: شامل مقامات صفات عظمت و جلال، و أسماء تکوینی و تشریعی میشود. و ذکر حضرات أئمه و أمیرالمؤمنین علیهمالسلام، از باب مورد ابتلاء بودن در خارج، و غفلت و اعراض أغلب مسلمین از این حقیقت است. مخصوصا اینکه عموم مسلمین پس از رحلت پیغمبر خدا لازم است به وسیله آنان مهتدی گشته، و راه سعادت را دریابند.
[~hr~]پی نوشت ها: (1)
از اینکه نفسی بگوید که: أی حسرت و ندامت بر من به خاطر آنکه کوتاهی
کردهام در خصوص کنار و جنب پروردگار متعال، اگرچه بودهام از
مسخرهکنندگان. منبع: احادیث صعب امام هفتم و بررسی و تحقیق و توضیح لازم از آنها؛ علامه مصطفوی؛ مرکز نشر آثار علامه مصطفوی چاپ اول 1385.
نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 428