responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 399

معرفی فاطمه

فاطمه دختر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و ام‌الائمة برترین انسان بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین است. فاطمه علیهاالسلام برتر از پیامبران اوالوالعزم است. فاطمه برترین عترت، ریشه و پایه و اساس عترت است. در معرفی فردی این گونه جز زبان وحی گشوده نمی‌شود. تنها زبان وحی قادر به معرفی شخصیت و عظمت اندیشه و رفتار فاطمه علیهاالسلام می‌باشد.
عترت آل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم هماره به مادری چون فاطمه علیهاالسلام افتخار نموده‌اند و از مناقب آن سخنی به زبان آورده‌اند. اینک زبان در کام موسی کاظم علیه‌السلام به معرفی فاطمه علیهاالسلام گشوده می‌شود و دو فضیلت از برتری‌های فاطمه علیهاالسلام را شفاف می‌کند. فاطمه لیلة القدر است، فاطمه صدیقه شهیده است، اما اللیلة ففاطمة علیهاالسلام [1] ، ان فاطمة صدیقة شهیدة. [2] .
الف: چگونه فاطمه لیلة القدر است؟ لیلة القدر که در بین شب‌های سال یک شب است، شب نزول برکات و قرآن است. لیلة القدر شب تقدیر مقدرات است. در آن شب مقدرات یک سال، تصمیم گیری می‌شود. در آن شب پرونده‌های یک سال مختومه می‌گردند. اینک یک انسان چگونه لیلة القدر می‌باشد. باید ویژگی‌های شب قدر را داشته باشد تا لیلة القدر باشد.
برخی اساتید در توضیح این مطلب اظهار می‌دارند، عترت، قرآن ناطق است. عترت همتای قرآن است. معارف و حقایق قرآن تمثل یافته در عترت است. بدن لحاظ فاطمه علیهاالسلام چون مادر و ریشه عترت است لیلة القدر می‌باشد. اگر لیلة القدر ظرف برای نزول قرآن می‌باشد، دامن فاطمه نیز ظرف فرود یازده تن از شاخص های عترت می باشد. یازده تن از امامان معصوم علیهم‌السلام و اسوه‌های عترت در دامن فاطمه علیهاالسلام نازل شده و فرود آمده‌اند. چگونه فاطمه لیلة القدر نباشد؟!
ب: در فرازی دیگر از گفتار فرزند فاطمه علیهاالسلام موسی بن جعفر علیه‌السلام، این گونه آمده است: ان فاطمة علیهاالسلام صدیقة شهیدة. [3] «فاطمه علیهاالسلام فردی راستگو و صدیق در تمام شؤون است. و فاطمه کسی است که مظلومانه به شهادت رسیده است».
شهادت فاطمه علیهاالسلام نشان از پایداری و دفاع وی از ارزش‌های الهی است. چرا دختر پیامبر اسلام بعد از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شهید می شود؟ این شهادت در کدامین میدان نبرد نصیب فاطمه علیهاالسلام شده است؟! در مصاف با کفار و منافقین در بدر و احد است، یا در خیبر و حنین؟! در دفاع از کدامین ارزش‌های الهی است که شهادت را نصیب فاطمه می‌نماید؟! امام کاظم علیه‌السلام بر شهادت و مظلومیت فاطمه گریه می‌کند. امام کاظم علیه‌السلام مادرش را از زبان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم این گونه معرفی می‌کند و این گونه برای مادر روضه می‌خواند: ان فاطمة بابها بابی و بیتها بیتی فمن هتکه فقد هتک حجاب الله. «رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در معرفی فاطمه علیهاالسلام فرمودند: خانه فاطمه خانه من است. در خانه فاطمه در خانه من است. هر کس آنجا را هتک کند حجاب خدا را پرده‌دری کرده و حرم الهی را هتک نموده است». آنگاه گریه طولانی نمودند، ثم بکی ابوالحسن طویلا قال هتک و الله حجاب الله هتک و الله حجاب الله هتک و الله حجاب الله. [4] سه بار تکرار کردند و به خدای سبحان سوگند یاد نمودند که حجاب الهی هتک شده و حرمت حریم الهی شکسته شد!

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) اصول کافی، باب مولد ابی الحسن موسی بن جعفر حدیث 4.
(2) اصول کافی، کتاب الحجة، باب مولد الزهراء علیهاالسلام، حدیث 2.
(3) همان.
(4) بحار، ج 22، ص 476، اعلام الهدایة، ج 9، ص 208.
منبع: امام کاظم الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ فاطیما چاپ اول 1386.

نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 399
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست