responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 568

زیارت وداع (پس از جامعه کبیره)

چون خواستی برگردی بگو: سلام بر شما سلام وداع کننده، نه ستوه آمده، و نه دشمن، و نه دلتنگ، و رحمت و برکات خدا بر شما ای خاندان نبوت! که او ستوده‌ی بزرگوار است، سلام دوستدار شما که از شما برنمی‌گردد، و شما را با کسی عوض نمی‌کند، و کسی را بر شما مقدم نمی‌دارد، و از شما منحرف نمی‌شود، و در تقرب به شما بی‌رغبتی نمی‌کند، خدا این را آخرین بار از زیارت قبور، و حضور در مشاهد شما قرار ندهد. و سلام بر شما، و خدا مرا در زمره‌ی شما محشور، و به حوض [کوثر] شما وارد کند، و در حزب شما قرار دهد، و شما را از من راضی کند، و مرا در دولت شما توانایی بخشد، و در رجعت شما زنده کند، و در ایام [ظهور] شما اختیاردار کند، و تلاشم را به وسیله‌ی شما پاداش دهد، و گناهم را با شفاعت شما ببخشد، و از لغزشم به سبب محبت شما درگذرد، و درجه و مقامم را به سبب دوستداری [و ولایت] شما بالا ببرد، و به سبب طاعت شما گرانمایه‌ام کند، و به سبب هدایت شما عزیزم سازد، و مرا از آنانی قرار دهد که رستگار، پیروز، سودمند، سالم، در عافیت، بی‌نیاز و کامیاب به رضوان و فضل و کفایت خدا برمی‌گردد، به بهترین صورتی که یکی از زائران و موالیان و محبان و شیعیان شما برمی‌گردد، و خدا روزیم کند تا بار دیگر، و باز بار دیگر، همیشه تا زنده‌ام می‌دارد، با نیت راستین، و ایمان و تقوی و خضوع و خشوع، و رزق فراوان و حلال و پاکیزه، به زیارت شما بیایم.
خدایا! این را آخرین بار از زیارت و یاد و صلوات [من] بر ایشان قرار مده، و برایم مغفرت و رحمت و خیر و برکت و کامیابی و نور و ایمان و اجابت نیکو مقرر فرما، به همانسان که مقرر فرموده‌ای برای اولیایت که به حق ایشان عارفند، و طاعتشان را واجب می‌شمرند، و به زیارتشان مشتاقند، و به تو و ایشان تقرب می‌جویند. پدر و مادر خاندان و جان و مالم فدای شما باد! مرا در [سایه‌ی] اهتمام خود درآورید، و در حزب خود قرار دهید، و در شفاعت خود داخل کنید، و نزد پروردگارتان یادم کنید. خدایا! بر محمد و آل محمد درود فرست، و از جانب من به روح و تن‌های ایشان سلام برسان، و سلام و رحمت و برکات خدا بر او، و بر ایشان باد، و صلوات و سلام فراوان خدا بر محمد و آل او باد، و خدا ما را بس است، و نیکو وکیلی است.
اذا أردت الانصراف، فقل:
السلام علیکم سلام مودع لا سئم و لا قال و لا مال، و رحمة الله و برکاته علیکم، یا أهل بیت النبوة! انه حمید مجید، سلام ولی لکم غیر راغب عنکم، و لا مستبدل بکم، و لا مؤثر علیکم، و لا منحرف عنکم، و لا زاهد فی قربکم، لا جعله الله آخر العهد من زیارة قبورکم و اتیان مشاهدکم.
و السلام علیکم و حشرنی الله فی زمرتکم، و أوردنی حوضکم، و جعلنی فی حزبکم، و أرضاکم عنی، و مکننی فی دولتکم، و أحیانی فی رجعتکم، و ملکنی فی أیامکم، و شکر سعیی بکم، و غفر ذنبی بشفاعتکم، و أقال عثرتی بمحبتکم، و أعلی کعبی بموالاتکم، و شرفنی بطاعتکم، و أعزنی بهداکم، و جعلنی ممن انقلب مفلحا منجحا غانما سالما معافا غنیا فائزا برضوان الله و فضله و کفایته، بأفضل ما ینقلب به أحد من زوارکم و موالیکم و محبیکم و شیعتکم، و رزقنی الله العود، ثم العود أبدا ما أبقانی ربی، بنیة صادقة، و ایمان و تقوی و اخبات، و رزق واسع حلال طیب.
اللهم لا تجعله آخر العهد من زیارتهم و ذکرهم و الصلاة علیهم، و أوجب لی المغفرة و الرحمة و الخیر و البرکة و الفوز و النور و الایمان و حسن الاجابة، کما أوجبت لأولیائک العارفین بحقهم، الموجبین طاعتهم، الراغبین فی زیارتهم، المتقربین الیک و الیهم.
بأبی أنتم و أمی و نفسی و أهلی و مالی! جعلونی فی همکم، و صیرونی فی حزبکم، و أدخلونی فی شفاعتکم، و اذکرونی عند ربکم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد، و أبلغ أرواحهم و أجسادهم منی السلام، و السلام علیه و علیهم و رحمة الله و برکاته، و صلی الله علی محمد و آله و سلم کثیرا و حسبنا الله و نعم الوکیل [1] .

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) من لا یحضره الفقیه 2: 609 ح 3213، عیون أخبار الرضا 2: 305 ح 1، تهذیب الأحکام 6: 95 ح 177.
منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.

نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 568
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست