responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 478

دعای عصر امام هادی

کفعمی می‌گوید:
دعای ساعت دهم [از ادعیه‌ی ساعات دوازده امام علیه‌السلام] برای امام هادی علیه‌السلام است که وقت آن از دو ساعت پس از عصر است تا پیش از زردی غروب آفتاب [، و آن دعا این است]: ای که والایی و بزرگوار! ای که چیره‌ای، و کبریایی داری، و کبریایی داری، و چیره‌ای! ای که عزیزی، و بزرگی خود را در عزت خود می‌بینی! ای که سایه [ی فیض]، بر خلق خود گسترد! ای که منت احسان بر بندگان خود دارد! ای عزیز صاحب انتقام! ای انتقام گیرنده‌ی به سبب عزت خود، از مشرکان! از تو درخواست می‌کنم به حق ولیت علی بن محمد - که من او را پیشاپیش حوائج و توجهم به تو قرار داده‌ام - اینکه بر محمد و آل محمد درود فرستی، و در امور اخروی یاریم فرمایی، و آنچنان عاقبت به خیرم کنی که در حالی که از من راضی هستی از دنیا ببری، و به رحمت و رضوان خود درآوری، که تو صاحب فضل بزرگ، و احسان کهنی، [و از تو می‌خواهم که] به وسیله‌ی علی بن محمد مرا در برآوردن حوائج، و انجام نوافل و فرائض، و نیکی به برادران ایمانی‌ام، و اطاعت کامل از تو یاری فرمایی، به رحمتت ای مهربانترین مهربانان! و این که...
دعای دیگر برای این ساعت
خدایا! تو صاحب اختیار ستوده، آمرزنده‌ی پر مهر، آغاز کننده [ی آفرینش] و برگرداننده [ی آن]، مالک عرش بزرگ، و کیفر سخت هستی، آنچه بخواهی انجام می‌دهی، ای که از رگ گردن به من نزدیکتری! ای که بر هر چیز شاهدی! ای که آمرزش گناهان، سختش نیست، و چشم پوشی از عیوب، بزرگش نیست! از تو درخواست می‌کنم به حق جلالت، و به حق نور ذاتت که ارکان عرشت را پر کرده، و به حق قدرتت که بر همه‌ی ما سوی توانایت ساخته، و به حق رحمتت که هر چیز را فرا گرفته، و به توانمندیت که هر توانایی را ناتوان کرده، و به عزتت که هر عزیزی را ذلیل نموده، و به مشیتت که در [برابر] آن هر بزرگی کوچک شده، و به حق پیامبرت که با او بر بندگان خود رحم، و به راه راست، هدایتشان کرده‌ای، و به حق امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام، اولین کسی که به پیامبرت ایمان آورد، و او را تصدیق کرد، و به آنچه پیمان بسته بود وفا کرد، و صدقه داد، و به حق امام نیکوکار علی بن محمد، آن که از حیله‌ی دشمنان حفظش کردی، و چون [مردم] در دعا به او توسل جستند، آیات شگرف خود را به ایشان نمایاندی، اینکه بر محمد و ال محمد درود فرستی، که من ایشان را شفیع درگاهت کرده‌ام، و ایشان را پیش روی خود، و حوائجم نهاده‌ام، و اینکه مرا به وسیله‌ی سرپرستیت در دژی استوار، و به وسیله‌ی نگهبانیت در عزتی نیرومند قرار دهی، و شکر نعمت‌ها و احسان‌های خود را به من الهام فرمایی، و توفیق اعتراف به نیکی‌ها و نعمت‌هایت را روزیم کنی. ای مهربانترین مهربانان!
قال الکفعمی:
الساعة العاشرة من ساعتین بعد صلاة العصر الی قبل اصفرار الشمس للهادی علیه‌السلام: یا من علا فعظم، یا من تسلط فتجبر، و تجبر فتسلط، یا من عز فاستکبر فی عزه، یا من مد الظل علی خلقه، یا من امتن بالمعروف علی عباده، یا عزیزا ذا انتقام، یا منتقما بعزته من أهل الشرک، أسألک بحق ولیک علی بن محمد علیهماالسلام علیک و أقدمه بین یدی حوائجی و رغبتی الیک، أن تصلی علی محمد و آل محمد، و أن تعیننی [علی آخرتی و تختم لی بخیر حتی تتوفانی و أنت عنی راض، و تنقلنی الی رحمتک و رضوانک، انک ذوالفضل العظیم و المن القدیم] به علی قضاء حوائجی و نوافلی و فرائضی وبر اخوانی و کمال طاعتک، برحمتک یا أرحم الراحمین، و أن تفعل بی کذا و کذا.
دعاء آخر لهذه الساعة:
اللهم أنت الولی الحمید، الغفور الودود، المبدی المعید، ذو العرش المجید، و البطش الشدید، فعال لما یرید، یا من هو أقرب الی من حبل الورید، یا من هو علی کل شی‌ء شهید، یا من لا یتعاظمه غفران الذنوب، و لا یکبر علیه الصفح عن العیوب، أسألک بجلالک و بنور وجهک الذی ملأ أرکان عرشک، و بقدرتک التی قدرت بها علی خلقک، و برحمتک التی وسعت کل شی‌ء، و بقوتک التی ضعف بها کل قوی، و بعزتک التی ذل لها کل عزیز، و بمشیتک التی صغر فیها کل کبیر، و برسولک الذی رحمت به العباد و هدیت به الی سبیل الرشاد، و بأمیرالمؤمنین علی بن أبی‌طالب أول من آمن برسولک و صدق، و الذی و فی بما عاهد علیه و تصدق، و بالامام البر علی بن محمد علیهماالسلام الذی کفیته حیلة الأعداء، و أریتهم عجیب الآیة اذ توسلوا به فی الدعاء أن تصلی علی محمد و آل محمد، فقد استشفعت بهم الیک، و قدمتهم أمامی و بین یدی حوائجی، و أن تجعلنی من کفایتک فی حرز حریز، و من کلاءتک تحت عز عزیز، و توزعنی شکر آلائک و مننک، و توفقنی للاعتراف بأیادیک و نعمک، یا أرحم الراحمین [1] .

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) المصباح: 190، بلد الامین: 145، بحارالأنوار 86: 352.
منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.

نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 478
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست