در اينمثال « اىّ » از « منقلب » كسب مصدريت نموده است.
9- وجوب تصدّر: نظير: غلام من عندك.
در اينمثال « غلام » از « من » استفهاميّه كسب وجوب تصدّر نموده فلذا تقدّمش بر خبر كه « عندك » باشد لازم است.
10- اعراب: مثل: هذه خمسة عشر زيد.
قواعد صرف و نحو و روش تجزيه و تركيب ؛ ص96
اين مثال « خمسة عشر» از « زيد » كسب اعراب كرده است.
11- بناء: و آن در سه باب است:
الف: آنكه مضاف مبهم بوده همچون لفظ « غير » و « مثل » و « دون » مانند:
وحيل بينهم و بين ما يشتهون و منّا دون ذلك.
ب: آنكه مضاف زمان مبهم بوده و مضاف بوده و مضاف اليهش كلمه « ذا » باشد مانند:
و من خزى يومئذ.
ج: آنكه مضاف زمان مبهم بوده و مضاف اليه فعل مبنى باشد همچون فعل
ماضى مانند:
على حين عاتبت المشيب على الصّبا.
تبصره (1)
مراتب معارف
اهل ادب مراتب معارف را اينطور معرّفى كردهاند:
اعراب معارف ضمير متكلّم وحده بوده و پس از آن ضمير متكلّم مع الغير
و سپس ضمير مخاطب و بعد از آن ضمير غائب و پس از آن علم و سپس اسم اشاره و بعد از
آن معرّف بالف و لام و موصول بوده زيرا ايندو در رتبه با هم مساوى هستند و پس از
آن معرّف باضافه است.
البتّه در معرّف باضافه سه قول مىباشد.
الف: آنكه رتبه آن بعد از تمام معارف است چنانچه نقل شد.