اضافه بيانيّه: آنستكه مضاف اليه جنس مضاف را بيان كند و علامتش
آنستكه مىتوان مضاف را مبتدا و مضاف اليه را خبرش قرار داد مانند:
خاتم فضّه كه صحيح است بگوئيم: خام فضّه.
در اينقسم از اضافه معنويّه بين مضاف و مضاف اليه « من » بيانيه مقدّر است.
اضافه ظرفيّه: آنستكه مضاف اليه ظرف براى مضاف باشد و بين آندو كلمه « فى » مقدّر است مانند: يوم الجمعه.
اضافه لاميّه: آنستكه مضاف اليه نه مبيّن جنس مضاف بوده و نه ظرف
براى آن باشد و بين آندو كلمه « لام » مقدّر است اعم از آنكه معنا داشته باشد همچون:
رأيت يد زيد يعنى يد لزيد.
يا معنا نداشته باشد مانند: قمت عند زيد كه « لام » بين آندو معنائى ندارد ولى معذلك مقدّر است.
عامل در مضاف اليه
در اضافه لفظيّه عامل در مضاف اليه نفس مضاف است و در آن اختلافى بين
ادباء نمىباشد ولى در اضافه معنويّه سه قول است:
1- آنكه عامل در مضاف اليه، مضاف مىباشد چنانچه رأى سيبويه چنين است.
2- آنكه عامل در مضاف اليه حرف جرّ مقدر مىباشد و اين رأى مختار ابن
مالك است.
3- آنكه عامل در مضاف اليه نفس اضافه است و اين نظريّه را اخفش اختيار
كرده.