بفعل حال و استقبال لفظ مضارع را اطلاق مىكنند زيرا مضارع در لغت
بمعناى مشابه است و چون فعل مضارع از نظر اشتراك بين دو معناى حال و استقبال و
اراده هر يك بخصوص بكمك قرينه شبيه باسم است از اينرو آنرا باين نام موسوم
كردهاند.
تقسيم فعل ماضى
فعل ماضى بر سه قسم است:
1- ماضى استمرارى: و آن فعلى است كه دلالت كند بر استمرار عملى در زمان
گذشته و در زبان تازى براى ساختن آن از ماده « كان » استفاده مىكنند باين نحو كه مادّه مطلوب از فعل را مطابق صيغه
مورد نظر بعد از « كان » قرار ميدهند مشروط باينكه اين ماده با فعل
مطلوب از نظر صيغه متّحد باشد، بنابراين اگر بخواهيم بگوئيم:
من در زمان گذشته بطور استمرار مىنوشتم، بايد بگوئيم:
كنت اكتب.
2- ماضى نقلى: آنستكه دلالت كند بر انجام كارى در گذشته نزديك بزمان حال
و در زبان عربى براى مثبت آن صيغه مشخص و مخصوصى نيست.
بلى، براى نفى آن همان فعل جحد را استعمال مىكنند.
3- ماضى مطلق: آنستكه دلالت كند بر نفس انجام كارى در زمان گذشته بدون
تقييد به استمرار يا قرب بزمان حال و يا بعدش از آن همچون اكثر افعال ماضى نظير: