عبارتست از جملهاى كه معناى ماقبل خود را كشف و ظاهر مىسازد مانند:
انّ مثل عيسى عند اللّه آدم خلقه من تراب .
شاهد در « خلقه من تراب» است كه مفسّر « كمثل آدم» مىباشد.
4-
جمله صله موصول
جملهاى است كه موصول را از ابهام بيرون مىآورد و شرط است كه جمله
خبريّه و معلوم براى مخاطب و مشتمل بر ضميرى بوده كه با موصول در افراد و تذكير و
تأنيث و تثنيه و جمع مطابق باشد مانند:
جائنى الّذى قام ابوه.
5-
جمله جواب قسم
مانند: يسن و القرآن الحكيم انّك لمن المرسلين .
شاهد در
«انّكلمن المرسلين» مىباشد.
تذكّر
هر گاه در كلامى شرط و قسم جمع شوند اكتفاء مىكنيم بجواب هر كدام كه
مقدّم آمده و بقرينه آن جواب دوّمى را حذف بايد كرد مگر در يك صورت و آن فرضى است
كه قبل از آنها كلمهاى كه محتاج به خبر است آمده باشد كه در اينصورت مطلقا جواب
شرط را بايد آورد چه مقدّم بوده و چه مؤخّر آمده باشد.