بايد توجه داشت اگر بعد از آن « واو » ديگرى بيايد قطعا واو دوّم عاطفه است مانند: و التّين و
الزّيتون .
مذ و منذ و معناى ايندو حرف
ايندو حرف براى ابتداء غايت در ماضى مىباشند مانند:
ما رأيته مذ يوم الجمعة يا ما رأيته منذ يوم الجمعة.
و گاهى براى ظرف حاضر مىآيند نظير:
ما رأيته مذ يومنا يا ما رأيته منذ يومنا.
بايد توجه داشت كه ايندو و تنها بر سر اسم ظاهر مىشوند.
حالات سهگانه در مذ و منذ
صاحب مغنى مىگويد:
« مذ » و « منذ » داراى سه حالت هستند.
الف: آنكه بعد از آنها اسم مجرور قرار گيرد.
برخى از علماء بصره گفتهاند: مذ و منذ در اينحال اسم و مضاف بمابعد
خود مىباشند.
صاحب مغنى معتقد است كه ايندو در حالت مذكور حرف جرّ بوده و اگر زمان
ماضى باشد بمعناى « من » و در صورتيكه زمان حاضر باشد بمعناى « فى » بايد فرض شوند.
ب: آنكه بعد از آنها اسم مرفوع قرار گيرد مانند: مذ يوم الخميس و منذ
يومان.
مبرّد و ابن سّراج و فارسى مىگويند در اينحال مذ و منذ مبتداء بوده
و مابعد آنها خبر مىباشد و معنايشان « امد » و وقت است در صورتيكه زمان حاضر باشد و « اوّل