ى: اگر نمازگذار بعد از ركوع امام باو رسيد مستحب است با وى به سجده
رفته و پس از آن از ابتداء نيّت كرده و نمازش را بخواند ولى اگر بعد از سجود به وى
ملحق شد و اقتداء نمود با او نشسته و تشهّد بخواند و پس از خروج امام از نماز،
نماز خود را تكميل كند و نيازى به استيناف نيّت ندارد.
البته در هردو مورد فضيلت جماعت را درك نموده است.
ك: بر مأموم واجب است كه از امام تبعيّت كند، بنابراين اگر نسيانا بر
او پيشى گرفت و جلو افتاد بايد جبران كند يعنى فعلى را كه جلوتر از امام انجام
داده دوباره با امام بجا آورد و در صورتى كه عمدا بر امام سبقت گرفته باشد مرتكب
گناه شده منتهى بحال خود باقى بماند تا امام با و به رسد.
ل: بر امام مستحب است كه اذكار را به كسانى كه عقب سر وى نماز
مىخوانند بشنواند تا آنها از وى تبعيّت نمايند.
م: بر مأموم مكروه است كه صدايش را به گوش امام برساند.
ن: اقتداء حاضر به مسافر و بالعكس مكروه بوده بلكه سزاوار است امام و
مأموم در حضر و سفر با هم مساوى باشند.
س: امامت كسى كه به مرض جذام يا برص مبتلاء است براى ديگرى كه سالم
از اين دو مرض است مكروه مىباشد.
ع: مكروه است كسيكه بواسطه ارتكاب خلاف حدّ خورده و توبه كرده امامت
نمايد.