نام کتاب : تاريخ سياسى صدر اسلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي جلد : 1 صفحه : 40
كرد.
كتاب يا اصل سليم كه به راستى رازى مرموز و اعجازى شگفت آن را از اين
حوادث رهاند، به دليل اهميّت منحصر به فرد عقيدتى- كلامى- تاريخى آن، در بحرانهاى
عقيدتى داخلى جوامع شيعه از سوى رهبران اماميّه دوره نخست عصر غيبت مورد استناد
قرار مىگرفت، هر چند كه اين استناد بسيار ظريف و از روى احتياط كامل بود. ما در
آثار سران اماميّه عصر غيبت؛ كلينى، نعمانى و صدوق و نيز بنيانگذاران خط اعتدال در
تشيع اماميه دوره غيبت؛ مفيد، مرتضى و طوسى، احاديث سليم را مىبينيم. كلينى و
نعمانى در استناد به ميراث دوره حضور از جمله كتاب سليم بيشتر تمايل نشان دادهاند
و طوسى نيز بيشتر از مفيد و مرتضى به احاديث سليم استناد كرده است چرا كه مىخواهد
پاسخگوى بحران عقيدتى جوامع شيعه آغاز غيبت كبرى باشد و براى اين منظور استدلالهاى
كلامى را كافى نمىداند.[1] تلاشهاى سران اماميّه
در به رسميت شناخته شدن تشيّع از سوى خلافت و مذاهب رسمى تسنّن، با اعلام مواضع
جديد كار ساز بود. تصحيح بيانيه رسمى عقيدتى صدوق از سوى مفيد و تعديل روايات
راديكال و عطف آنها به اخبار ارجاف توانست از تنش كلامى- سياسى تاريخى ميان خلافت،
مذاهب رسمى تسنّن و تشيّع اماميه بكاهد. نتيجه اين تلاشهاى مستمر كه از كلينى آغاز
و تا طوسى ادامه داشت، يافتن حقّ حيات و حضور بود.
بايد دانست كه مشكل رهبران اماميّه تنها تعديل سياسى مواضع تشيّع در
قبال گذشته و حال خلافت غصب نبود بلكه آنان از جريان غلوّ[2] به شدّت رنج مىبردند، بليّه و بحرانى كه بسيارى از حقايق را در صافى
تصفيه ريخت و محو كرد. در همين مقطع سرنوشت ساز
[1]ن. ك: مواضع سران اماميه دوره نخست عصر
غيبت؛ از كلينى تا طوسى را در: غيبت و مهدويت/ پيشين 107- 134.
[2]در مورد غلو و انواع آن در دوره حضور؛
ن. ك: غيبت و مهدويت/ پيشين 107، 108، 109، 110، 111.+ محمود رضا افتخار زاده/
شعوبيه، نهضت مقاومت ملى ايران (تهران. 1370 خورشيدى) 449- 453.
نام کتاب : تاريخ سياسى صدر اسلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي جلد : 1 صفحه : 40