responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ سياسى صدر اسلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 39

هنگام شهادت مؤلف در برابر چشمش سوخته مى‌شد و يا پس از تعقيب و دستگيرى، خانواده فرد متهم، آثارش را محو مى‌كردند تا به عنوان مدرك جرم به دست دشمن نيفتد. [1] متأسفانه شيعه اماميه تا كنون موفق نشده تاريخ سياسى دوره حضور را بنويسد و آنچه نوشته شده بيانگر تمام واقعيت و حقيقت تاريخى آن دوره نيست بلكه در مواردى حقايق تحريف شده و به گونه‌اى نوشته شده كه توجيه‌كننده مواضع رهبران اماميّه دوره غيبت است، از جمله زندگى شخصى، اجتماعى، سياسى امامان معصوم كه در گرد و غبار تحريف دوست و دشمن فرو رفته است. [2] در پى آغاز عصر غيبت و دگرديسى كلامى- سياسى تشيع اماميه و تلاش براى به رسميت شناخته شدن مذهب شيعه از سوى خلافت و مذاهب رسمى و دولتى تسنن و يافتن حق حيات، رهبران اماميّه دست به پاك سازى حول و حوش خويش زدند و بسيارى از ميراثهاى دوره حضور را كه با معيارها و مواضع جديد ناسازگار بود، از صافى تصفيه گذراندند. بنا بر اين در همين جا بايد از ميراث روائى- كلامى دوره حضور به متون راديكال در برابر متون معتدل‌ [3] و محافظه كار ياد كرد كه از سوى سران اماميه دوره غيبت اخبار ارجاف نام گرفت و بايگانى گرديد و در برخى موارد از اعتبار افتاد و رسما اعلام شد. [4] آغاز جنگهاى فرقه‌اى و شبيخونهاى سنّيان به كانونهاى علمى شيعه و به آتش كشيدن كتابخانه‌هاى مشايخ اماميه، ميراثهاى بايگانى شده دوره حضور را سوخت و نابود


[1]ن. ك: محمود رضا افتخارزاده/ غيبت و مهدويّت در تشيّع اماميّه (ترجمه و تأليف) (معارف اسلامى.

تهران. 1371 خورشيدى). مقدمه: سرنوشت منابع تاريخى اسلام 61- 66. و نيز از همان نويسنده:

ادبيات عاشورا در دوره حضور امامان، مندرج در: چشمه خورشيد؛ مجموعه مقالات كنگره بين المللى امام و فرهنگ عاشورا، (تهران. خرداد 1374) 1/ 113- 81.

[2]ن. ك: لويى ماسين ين/ مباهله (ترجمه محمود رضا افتخار زاده (معارف اسلامى. تهران. 1375) مقدمه مترجم.

[3]چاره‌اى جز اين تعبير نيست و گر نه منظور:Radical Liberal reformer است.

[4]ن. ك: مفيد/ اوايل المقالات و تصحيح الاعتقادات (چاپ چرندابى. تبريز) 239.+ غيبت و مهدويت/ پيشين. بيوگرافى مفيد 127- 124.

نام کتاب : تاريخ سياسى صدر اسلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي    جلد : 1  صفحه : 39
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست