نام کتاب : تاريخ سياسى صدر اسلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي جلد : 1 صفحه : 39
هنگام شهادت مؤلف در برابر چشمش سوخته مىشد و يا پس از تعقيب و
دستگيرى، خانواده فرد متهم، آثارش را محو مىكردند تا به عنوان مدرك جرم به دست
دشمن نيفتد.[1] متأسفانه شيعه اماميه تا كنون موفق نشده تاريخ سياسى دوره حضور را
بنويسد و آنچه نوشته شده بيانگر تمام واقعيت و حقيقت تاريخى آن دوره نيست بلكه در
مواردى حقايق تحريف شده و به گونهاى نوشته شده كه توجيهكننده مواضع رهبران
اماميّه دوره غيبت است، از جمله زندگى شخصى، اجتماعى، سياسى امامان معصوم كه در
گرد و غبار تحريف دوست و دشمن فرو رفته است.[2] در پى آغاز عصر غيبت و دگرديسى كلامى- سياسى تشيع اماميه و تلاش براى
به رسميت شناخته شدن مذهب شيعه از سوى خلافت و مذاهب رسمى و دولتى تسنن و يافتن حق
حيات، رهبران اماميّه دست به پاك سازى حول و حوش خويش زدند و بسيارى از ميراثهاى
دوره حضور را كه با معيارها و مواضع جديد ناسازگار بود، از صافى تصفيه گذراندند.
بنا بر اين در همين جا بايد از ميراث روائى- كلامى دوره حضور به متون راديكال در
برابر متون معتدل[3] و محافظه كار ياد كرد كه از سوى سران اماميه دوره غيبت اخبار ارجاف
نام گرفت و بايگانى گرديد و در برخى موارد از اعتبار افتاد و رسما اعلام شد.[4] آغاز جنگهاى فرقهاى و شبيخونهاى سنّيان به كانونهاى علمى شيعه و به
آتش كشيدن كتابخانههاى مشايخ اماميه، ميراثهاى بايگانى شده دوره حضور را سوخت و
نابود
[1]ن. ك: محمود رضا افتخارزاده/ غيبت و
مهدويّت در تشيّع اماميّه (ترجمه و تأليف) (معارف اسلامى.
تهران. 1371 خورشيدى). مقدمه: سرنوشت منابع تاريخى اسلام 61- 66. و
نيز از همان نويسنده:
ادبيات عاشورا در دوره حضور امامان، مندرج در: چشمه خورشيد؛ مجموعه
مقالات كنگره بين المللى امام و فرهنگ عاشورا، (تهران. خرداد 1374) 1/ 113- 81.