responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسماعيليان و مغول و خواجه نصير الدين طوسي نویسنده : حسن امین    جلد : 1  صفحه : 145

انسان مى‌شود.

انحراف:

حسن صباح در سال 518 ه (1124 ميلادى) وفات كرد. پس از او در سلسله رهبران نزارى، كسى امامت را به دست گرفت‌[1] كه نه او و نه جانشينان او هيچ‌كدام مشخص نكردند كه چه كسى جانشين او در اين دعوت جديد است. تا اين‌كه در سال 558 ه- 1164 م امر به حسن ثانى بن محمد بن بزرگ اميد رسيد.

او مفهوم جديدى از دين ارائه كرد. او تصريح نمود كه قيامت بر دو نوع است:

قيامت جسمانى كه در جهان آخرت است و قيامت روحانى كه فرا رسيدن آن را براى پيروانش اعلام كرد. طبق نظريات حسن دوم با فرا رسيدن قيامت روحانى، تكليف شريعت از مردم برداشته شده است و از اين به بعد ديگر حرامى وجود نخواهد داشت چه، لو ظهرت الحقايق بطلت الشرايع: يعنى هرگاه حقايق آشكار شود، شرايع باطل خواهد شد.

علاء الدين عطاء الملك جوينى متوفى به سال 658 هجرى (1259 م) جريان اعلام فرا رسيدن قيامت روحانى توسط حسن دوم و آنچه را در اين روز گذشت، چنين توصيف كرده است:

«در هفدهم رمضان 559 هجرى، حسن دوم دستور داد در مصلاى عمومى دامنه الموت منبرى كه روى به جانب مغرب داشت، نهادند و چهار


[1]دكتر عارف تامر مى‌گويد: كيا بزرگ اميد، جانشين حسن صباح شد و امام، مهتدى بود. پس از بزرگ اميد فرزندش محمود جانشين شد و پس از محمد، فرزندش حسن در دوره امامت قاهر كه در سال 552 ه به امامت رسيد، به جاى پدر نشست.

تامر مى‌گويد: آن كسى را كه ما در اين‌جا حسن بن محمد بن بزرگ اميد ناميديم، همان حسن بن قاهر است كه اسماعيليان به دنبال نام او عبارت «على ذكره السلام» مى‌آوردند.

نام کتاب : اسماعيليان و مغول و خواجه نصير الدين طوسي نویسنده : حسن امین    جلد : 1  صفحه : 145
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست