نام کتاب : شرح نهاية الحكمة( مصباح) نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 116
و فصلى دارد، نه تركيب از
مادّه و صورت خارجى، نه تركيب از مادّه و صورت عقلى و نه تركيب از اجزاء مقدارى.
تركيب از جنس و فصل و
تركيب از مادّه و صورت عقلى نه نفيشان به مئونه فراوان محتاج است و نه اثباتشان
محذورى دارد؛ زيرا گفتيم كه اين دو قسم تركيب در حقيقت مربوط به عالم ذهناند و
منافاتى با بساطت وجود خارجى ندارند. گذشته از اين، در 2- 2- 6، ثابت شد كه حقيقت
وجود به هيچ حكمى از احكام ماهيت متصف نمىشود، از جمله گفته شد كه وجود نه جنس
است نه فصل و نه جنس دارد و نه فصل. پس نفى تركيب از جنس و فصل در ضمن مطالب فرع
دوم نيز ثابت شد.
آنچه در اينجا مشكل اساسى
است و موجب نوعى ناسازگارى و تناقض مىشود نفى تركيب از مادّه و صورت خارجى و نفى
اجزاء مقدارى است، زيرا اين دو نوع تركيب مربوط به واقعيت خارجى اشياست نه مربوط
بهوجود ذهنى آنها و طبق اصالت وجود واقعيت خارجى اشيا جز وجود نيست، پس پذيرش اين
دو قسم تركيب مستلزم قبول اين است كه وجود خارجى برخى از اشيا مركّب است نه بسيط و
اين امر با مدّعاى اين فرع منافى است.
ممكن است براى رفع اين
تناقض گفته شود كه اين تركيبات بالذات مربوط به ماهيت اشيايند و بالعرض بهوجود آنها
نسبت داده مىشوند، پس در وجود اشيا در حقيقت تركيبى نيست ولى اين سخن دور از صواب
است، زيرا همانطور كه در 1- 6 بيان شد، تمام محمولاتى كه براى ماهيات ثابت
مىشوند در حقيقت محمول وجودند و به عرض آن بر ماهيت حمل مىشوند، پس ماهيت حقيقتا
از خود حكمى ندارد، هر حكمى هست از وجود است كه از جمله اين احكام همين اقسام
تركيبات است. در 3- 2- 3- 6 خواهيم ديد كه اين تناقض قابل رفع است.
3- 2- 3- 6: بررسى دليل
با روشن شدن مدّعا، بخوبى
واضح است كه دليل مذكور در كتاب براى اين مقصود وافى نيست و به دليل ديگرى حاجت
است. اين دليل مبتنى بر سه مقدمه است كه هر سه از اصول متقن و مسلّم فلسفى بهشمار
مىروند:
مقدمّه اول: موجوديت مساوق
وحدت است.
نام کتاب : شرح نهاية الحكمة( مصباح) نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 116