- هر گاه موصى له يك قسمت از وصيت را قبول كند و قسمت ديگر را رد كند
حكمش چيست.
ج
- مشكل است چون قبول با ايجاب تطابق ندارد مگر اين كه ايجاب مركب از
دو ايجاب باشد مثلا موصى بگويد اين ملك مال زيد باشد و اين ملك مال عمرو بخلاف اين
كه بگويد اين ملك مال زيد و عمرو باشد.
س 874
- پس از اين كه موصى وصيت نمود اگر بىهوشى يا ديوانگى عارض او شود
آيا وصيت باطل مىشود يا خير.
ج
- باطل نمىشود اگر چه بىهوشى يا ديوانگى تا حال مرگش ادامه پيدا
كند
س 875
- در موارد اعتبار قبول در وصيت آيا بايد قبول لفظى باشد يا لازم
نيست
ج
- كفايت مىكند هر قول يا فعلى كه دلالت بر قبول كند مانند گرفتن
موصى به و تصرف در آن.
س 876
- شخصى در حدود شصت سال قبل وصيت كرده كه منافع دو قطعه زمين را إلى
الابد در مواردى صرف كنند و در وصيت نامه كه به امضاء و مهر علماء محل رسيده باين
لفظ و اين ترتيب ذكر كرده كه يك عشر از منافع حق وصى و بيست تومان براى روضه خوانى
و بيست تومان براى اعانه زوار كربلا و مشهد الرضا نفرى يك تومان و دوازده ختم قرآن
بمبلغ سه تومان يعنى هر ختم قرآن دو قران و نيم و باقى مانده آن را نصف كنند نصف
آن را كفاره ماه رمضان و غيره بدهند و نصف ديگر را رد مظالم چنانچه ملاحظه
مىفرماييد موارد صرف منافع به استثناى حق وصى و باقى مانده، ساير مصارف به پول تعيين
شده و نمىدانيم بيست تومان چه نسبتى با تمام منافع آن دو قطعه زمين داشته و فعلا
مال الاجاره بيشتر شده اكنون منافع بچه نسبتى بايد به مصرف برسد و آيا مىتوانيم
پس از دادن عشر به وصى بيست تومان قديم را تقويم كنيم و قيمت آن را از مال الاجاره
فعلى صرف روضه خوانى و همين مقدار را صرف اعانه زوار نماييم و قيمت سه تومان قديم
را براى قرائت قرآن بدهيم