و اگر زياد آمد به مصرف كفاره و رد مظالم برسانيم و يا اين كه
بايد سهام تعيين شود و بنا بر اين سهم مصرف كفاره و رد مظالم چقدر است.
ج
- در فرض مسأله بنظر حقير لازم است تفحص نماييد كه معلوم شود بيست
تومان در آن زمان با تمام مال الاجاره چه نسبت داشته و فعلا بهمان نسبت روضه خوانى
بنماييد و هكذا در ساير موارد وصيت و ظاهرا تعيين ممكن است.
س 877
- اگر نبايد سهام تعيين شود بلكه قيمت بيست تومان قديم صرف روضه
خوانى و قيمت بيست تومان صرف اعانه شود اگر بتمام مصارف وافى نشود چه بايد كرد و
چنانچه قيمت فعلى سه تومان قديم وافى به دوازده ختم قرآن نيست آيا از باقى مانده
كه براى كفاره و رد مظالم تعيين شده بايد بدهيم يا آن كه قيمت همان سه تومان هر چه
شد.
ج
- بر فرض كه قيمت بيست تومان آن زمان اقرب طرق براى ميزان مال
الاجاره باشد ابتداء مىشود به آن چه مقدم ذكر شده و بعد هر مقدار كه باقى بماند
مصرف مظالم و كفاره مىشود و اگر قيمت سه تومان وافى به ختم قرآن نباشد هر مقدار
ممكن است استيجار شود.
س 878
- شخصى بدون وصيت از دنيا رفتن و وارث او دو دختر هستند كه يكى از
آنها سفيه است آيا مىشود لباس آن ميت را كه عين آن بدرد وارث نمىخورد به كسى داد
كه نماز و روزه براى ميت به جا آورد يا خير و در صورتى كه بدانند آن ميت خمس مال
خود را نداده آيا مىشود آن لباس را بعنوان سهم سادات به مستحقين آن بپردازند.
ج
- از سهم سفيه جايز نيست صرف در نماز و روزه نمايند و اما دادن خمس
از سهم او موقوف باذن ولى شرعى است.
س 879
- شخصى وصيت كرده كه هزار تومان از اموال مرا صرف در نماز و روزه
نماييد و مدت و مقدار را تعيين ننموده آيا بايد مبلغ مذكور را تنصيف