برسد چه در تعليم و تربيت ما صرف شود يا نشود در اين صورت نظر
مباركتان را مرقوم فرمائيد كه اين باقى مانده از ثلث بايد به آنها پرداخت شود يا
نه.
ج
- ظاهرا مقدار باقى مانده ثلث ملك همه ورثه است و بايد كما فرض
اللَّه بين آنها تقسيم شود ولى اگر امكان دارد كه صرف تعليم قرآن بهمان صغارى كه
فعلا كبار شدهاند بشود و همه ورثه رضايت بدهند بهتر است.
س 871
- چه مىفرماييد در اين مسأله شرعيه زيد عمرو را وكيل مىكند كه در
كليه امورم دخالت داشته باشيد و آن چه محاسبات و حوالهجات و اسنادى كه از ناحيه
من آمد و داريد و مشاهده شد در اداء آن از اصل و فرع ما يملك من اداء نماييد و از
هر جهتى از جهات وكالت شرعيه داريد و كسى را با شما هيچ گونه حق معارضه و مزاحمتى
نيست و در حاشيه همان وكالت نامه مىنويسد كه چنانچه از دنيا رفتم فرموده خداوند
را (من بعد وصية يوصى بها او دين) منظور داريد آيا اين وكالت فقط در حال حيات زيد
نافذ و مورد عمل است يا اين كه بعد از وفات هم نفوذ دارد و نيز كلمه دين كه قيد
شده چه ديونى را شامل است مشروحا بيان فرمائيد كه اسقاط تكليف از زنده و مرده هر
دو بشود.
ج
- ظاهرا عبارت حاشيه، وصيت به اداء ديون است بعد از موت و وصى بايد
بعد از موت ديون او را از اصل مال عينا يا منفعة اداء نمايد و دين اعم است از قروض
مردم و مهريه عيال و خمس و زكاة و كفارات و مظالم عباد بلكه بعيد نيست در اين مقام
صوم و صلاة را هم شامل باشد.
س 872
- هر گاه شخصى پولى به كسى بدهد كه صوم و صلاة جهت فرزندش استيجار
نمايد و قبل از استيجار، دهنده پول، فوت كند در اين صورت مبلغ مذكور جزء تركه و مال
ورثه است يا آن كه از قبيل وصيت است و بايد صرف در همان صوم و صلاة شود.