responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 2  صفحه : 305

س 868

- ميتى صلاة فائته اموات را استيجارا بر ذمه دارد و هنگام مرگ وصيت نموده لكن اسامى صاحبان صلاة بكلى مفقود شده فعلا تكليف ورثه چيست اداء دين موصى با اين حال مى‌شود يا نه.

ج‌

- در صورتى كه مقدار وجه صلاة معلوم باشد هر وجهى را بقصد صاحب آن نماز و روزه به جا بياورند كافى است و ممكن است به ترتيب بقصد نمازى كه ابتداء ذمّه‌اش مشغول شده و بعد نمازى كه بعد از آن اجير شده قضاء نمايند.

س 869

- زنى وصيت كرده كه از مال من مبلغ دو هزار تومان به مصرف نماز و روزه و زكاة و خمس و مظالم عباد برسانيد ولى بعد از فوت او ورثه مى‌گويند كه مادر ما اصلا اموال زكوى نداشته و هم نمى‌دانسته كه زكاة بچه چيزهائى تعلق مى‌گيرد و مظالم هم نداشته و اموال او هر چه بوده ارثا به او رسيده بود در اين صورت مبلغ مذكور را در مواردى كه وصيت شده چگونه تقسيم نمايند كه انجام وظيفه شود.

ج‌

- با فرض آن كه وصى يقين دارد كه از راه عدم درك معناى خمس و زكاة و مظالم گفته و ابدا چيزى نه يقينى و نه احتياطى در ذمه او نبوده به يقين خود عمل كند و مال را اگر از ثلث متجاوز نيست به مصرف صوم و صلاة برساند و اگر از ثلث زيادتر است از ورثه استيذان نمايد.

س 870

- شخصى فوت نموده و نسبت به ثلث اموال خود وصيت كرده و مصارفى هم جهت صوم و صلاة از ثلث تعيين نموده و بقيه از ثلث را مقرر نموده كه در تعليم و تربيت اولاد صغار او صرف شود كه قرآن ياد بگيرند و عين عبارت وصيت نامه باين شرح است (ما بقى ثلث را در تعليم و تربيت صغار صرف نماييد تا قرآن خوان شوند) در خلال اين مدت در عمل به وصيت نامه از طرف ورثه با وصى مخالفت شده و در نتيجه گذشت زمان موضوع تعليم و تربيت صغار كه فعلا كبار شده‌اند منتفى شده حاليه همان صغار كه فعلا كبيرند مى‌گويند از عبارت وصيت نامه كه فوقا اشاره شد اين طور استنباط مى‌شود كه مبلغ باقى مانده از ثلث حق ما است و بايد بما

نام کتاب : مجمع المسائل نویسنده : گلپايگانى، سید محمدرضا    جلد : 2  صفحه : 305
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست