و يا وارث پذيرايى زيد را متحمل مىشود به خيال اين كه از موصى
و يا از ورثه ديگر عنايتى به او مىشود در اين صورت در فرض اول وصيت نافذ است يا
نه و در فرض دوم مستحق اجرت مىشود و بر ورثه لازم است اداء آن يا نه؟
ج
- در فرض اول با انحصار وصيت بمقدار ثلث مبلغ تعيين شده را بايد
بدهند و در زائد بر ثلث محتاج به امضاء ورثه است و در فرض دوم در صورتى كه زحمات
را بدون امر ميت متحمل شده باشد چيزى طلبكار نيست.
س 865
- اگر نماز و روزه بر عهده ميت باشد چنانچه وصيت نكرده آيا از اصل
تركه خارج مىشود يا از ثلث؟
ج
- بنظر حقير صوم و صلاة از اصل تركه خارج نمىشود لكن چنانچه وصيت به
صوم و صلاة شود بايد از ثلث خارج نمود و در زائد بر ثلث محتاج به امضاء ورثه است.
س 866
- شخصى مستطيع بوده و وصيت نموده كه خصوصا يكى از اولادش به نيابت او
حج به جا آورد آيا مبلغى را كه معين نموده بايد از اصل مال و يا از ثلث بردارند و
يا ما زاد از متعارف را از ثلث بايد منظور داشت.
ج
- بمقدار استيجار حج ميقاتى از اصل مال و زائد بر آن از ثلث خارج
مىشود.
س 867
- زيد وصيت كرده از بابت كفاره و يا از بابت ثلث مبلغى به فقرا داده
شود و خود موصى داراى صغار است كه فقير و بى بضاعت هستند در اين صورت مىشود كفاره
يا مبلغ مذكور را به خود صغار موصى داد يا نه و سؤال ديگر اين كه درختهاى توت كه
وقف عام است و مصلحت در بريدن مقدارى از چوبهاى آن است كه به مصارف مسجد برسد آيا
جايز است يا نه.
ج
- مانع ندارد كه وصى وجوه مزبوره را به صغار بپردازد مگر در موردى كه
وصيت منصرف به غير فرزندان خود موصى باشد و راجع به سؤال دوم اگر وقف عام است
اشكال ندارد.