نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 252
در اينجا ممكن بود اين سؤال پيش بيايد كه چرا خداوند اين اختلاف را از طريق
مجازات سريع مشركان بر نمىچيند؟ تا بار ديگر همه جامعه انسانى موحد شوند.
قرآن بلافاصله براى پاسخ به اين سؤال اضافه مىكند،" اگر فرمان سابق الهى
دائر بر آزادى بشر در مسير هدايت كه رمز تكامل و پيشرفت او است نبود، خداوند به
زودى در ميان آنها در آنچه اختلاف داشتند داورى مىكرد"، و مشركان و منحرفان
را به كيفر مىرسانيد (وَ لَوْ لا كَلِمَةٌ
سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ فِيما فِيهِ يَخْتَلِفُونَ).
بنا بر اين،" كلمه" در آيه فوق اشاره به سنت و فرمان آفرينش دائر به
آزادى انسانها است كه از آغاز چنين بوده است، چه اينكه اگر منحرفان و مشركان
بلافاصله مجازات شوند، ايمان موحدان تقريبا جنبه اضطرارى و اجبارى پيدا مىكند و
حتما از روى ترس و وحشت خواهد بود، و چنين ايمانى نه مايه افتخار است، و نه دليل
بر تكامل، خداوند اين داورى و كيفر را بيشتر براى سراى ديگر گذاشته است تا
نيكوكاران و پاكان آزادانه راه خود را انتخاب كنند.
20- و مىگويند چرا معجزهاى از پروردگارش بر او نازل نمىشود؟ بگو غيب (و
معجزات) براى خدا (و به فرمان او) است شما در انتظار باشيد من هم با شما در
انتظارم (شما در انتظار معجزات اقتراحى و بهانهجويانه باشيد و من هم در انتظار
مجازات شما!).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 252