نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 347
[4- تعبير به" عذاب الهون"]
تعبير به" عذاب الهون" (مجازات توهينآميز و تحقير كننده) عكس-
العملى است در مقابل استكبار آنها در زمين، چرا كه مجازات الهى كاملا متناسب نوع
گناه است، آنها كه بر خلق خدا و حتى بر انبياء كبر فروختند و در برابر هيچ قانونى
خضوع نكردند بايد با ذلت و حقارت تمام كيفر بينند.
[5- دو گناه براى دوزخيان]
در ذيل آيه دو گناه براى اين دوزخيان ذكر شده نخست" استكبار در
زمين" و دوم" فسق" ممكن است اولى اشاره به عدم ايمان به آيات الهى
و بعثت انبيا و رستاخيز باشد، و دومى اشاره به انواع گناهان، يكى از ترك اصول دين
سخن مىگويد، و ديگرى از پايمال كردن فروع دين [1]
[6- تعبير به" غير الحق"]
تعبير به" غير الحق" به اين معنى نيست كه استكبار دو گونه است"
حق" و" ناحق" بلكه اين تعبيرات معمولا براى تاكيد گفته مىشود و
نظائر فراوان دارد.
7- زهد پيشوايان بزرگ
در منابع مختلف حديث و تفسير روايات فراوانى از زهد پيشوايان بزرگ اسلام آمده
كه مخصوصا به آيه مورد بحث در آن استناد شده است، از جمله:
در حديثى آمده است كه روزى عمر در" مشربه ام ابراهيم" (محلى در
نزديكى مدينه) خدمت پيامبر ص آمد در حالى كه بر حصيرى از برگ خرما خوابيده بود و
قسمتى از بدن مبارك او روى خاك قرار داشت، و متكائى از الياف درخت خرما زير سر
داشت، سلام كرد و نشست، گفت: تو پيامبر خدا و بهترين خلق او هستى، كسرى و قيصر بر
تختهاى طلا و فرشهاى ابريشمين مىخوابند، ولى