نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 344
و به خاطر گناهانى كه انجام مىداديد جزاى شما خواهد بود" (وَ يَوْمَ يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُوا عَلَى النَّارِ
أَذْهَبْتُمْ طَيِّباتِكُمْ فِي حَياتِكُمُ الدُّنْيا وَ اسْتَمْتَعْتُمْ بِها
فَالْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ فِي
الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ بِما كُنْتُمْ تَفْسُقُونَ) [1] آرى شما
غرق در لذات بوديد، و جز تمتع از مواهب مادى اين جهان چيزى نمىفهميديد، و به خاطر
آزادى بىقيد و شرط در اين قسمت" معاد" را انكار كرديد تا دستتان كاملا
باز باشد، و هر گونه ظلم و ستم براى بدست آوردن اين مواهب بر ديگران روا داشتيد،
امروز كيفر آن همه هوسبازيها، و هواپرستيها، و استكبار و فسق خود را مىبينيد.
نكتهها:
[1- در قيامت كفار بر آتش عرضه
مىشوند]
اين آيه مىگويد در قيامت كفار بر آتش عرضه مىشوند و شبيه آن در آيه 26 مؤمن
در باره عذاب برزخى فرعونيان آمده است
النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا:" هر صبح و شام آنها بر آتش دوزخ عرضه مىشوند".
در حالى كه در بعضى ديگر آيات قرآن مىخوانيم كه" جهنم" بر كافران
عرضه مىشود: و عرضنا جهنم للكافرين عرضا (در آن روز جهنم را به كافران عرضه
مىداريم) (كهف- 100).
لذا بعضى از مفسران بزرگ گفتهاند: در قيامت دو نوع عرضه است: پيش از حساب آتش
را بر مجرمان عرضه مىدارند تا وحشت و هراس سراسر وجودشان را فرا گيرد (و اين خود
يك مجازات روحانى است) و بعد از حساب و فرستادن
[1]" يوم"" ظرف"
است و متعلق به فعل محذوفى است كه از جملههاى بعد استفاده مىشود و در تقدير چنين
است" و يوم يعرض الذين كفروا على النار يقال لهم اذهبتم طيباتكم ...".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 344