نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 132
نكتهها:
1- در اين آيات سماوات و ارض (آسمانها و زمين) سه بار تكرار شده است يك بار به
عنوان بيان ربوبيت پروردگار و تدبير و تصرف او، و يك بار به عنوان الوهيت
پروردگار، و يك بار هم مالكيت و حاكميت او، و اين هر سه با هم مربوط و در حقيقت
علت و معلول يكديگرند، او" مالك" است و به همين دليل" رب"
است، و در نتيجه" اله" است و توصيف او به" حكيم" و"
عليم" نيز تكميلى است براى همين معانى.
***
2- از بعضى از روايات اسلامى استفاده مىشود كه تعبير آيات فوق هُوَ الَّذِي فِي السَّماءِ إِلهٌ وَ فِي الْأَرْضِ إِلهٌ دستاويزى براى بعضى از زنادقه و مشركان شده بوده است، و با
سفسطه آن را چنين تفسير مىكردند كه در آسمان معبودى است و در زمين معبود ديگرى،
در حالى كه آيه فوق عكس آن را مىگويد: او كسى است كه هم در آسمان معبود است و هم
در زمين يعنى همه جا معبود او است.
با اينحال هنگامى كه اين مطلب را به عنوان يك سؤال در برابر امامان معصوم طرح
مىكردند آنها با جوابهاى نقضى و حلى به آنها پاسخ مىگفتند.
از جمله در كتاب كافى از" هشام بن حكم" نقل شده است كه" ابو
شاكر ديصانى" [1] به من
گفت در قرآن آيهاى است كه سخن ما را مىگويد! گفتم:
كدام آيه؟ گفت همين آيه هُوَ
الَّذِي فِي السَّماءِ إِلهٌ وَ فِي الْأَرْضِ إِلهٌ و من ندانستم چگونه به او پاسخ بگويم.
[1]" ابو شاكر ديصانى" يكى
از علماى فرقه ديصانيه بود كه عقيده دوگانه پرستى داشتند و قائل به خداى نور و
خداى ظلمت بودند (دائرة المعارف دهخدا ماده (ديصان).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 132