نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 131
سپس در توصيف دوم و سوم مىافزايد" او حكيم و عليم است" (وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْعَلِيمُ).
تمام كارهايش روى حساب و حكمت است، و از همه چيز آگاه و با خبر، و به اين
ترتيب اعمال بندگان را به خوبى مىداند و بر طبق حكمتش آنها را پاداش و كيفر
مىدهد.
***
در چهارمين و پنجمين توصيف از بركات فراوان و دائم وجود او و مالكيتش نسبت
به آسمان و زمين سخن مىگويد و مىفرمايد:" پر بركت و زوال ناپذير است كسى كه
مالك آسمانها و زمين و آنچه ميان آن دو است مىباشد" (وَ تَبارَكَ الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ
وَ ما بَيْنَهُما).
" تبارك" از ماده" بركت" به معنى داشتن خير فراوان، و يا
ثبات و بقاء، و يا هر دو است و در مورد خداوند هر دو صادق است چرا كه هم وجودش
جاودانى و برقرار، و هم سرچشمه خيرات فراوان است.
اصولا خير فراوان بدون ثبات مفهوم كاملى ندارد چرا كه خيرات و نيكيها هر قدر
فراوان باشد اما موقت و زودگذر فراوان است.
و بالآخره در ششمين و هفتمين توصيف مىافزايد:" آگاهى از قيام قيامت
مخصوص ذات او است، و همگى به سوى او بازمىگرديد" (وَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ).
بنا بر اين اگر خير و بركتى مىخواهيد از او بخواهيد، نه از بتها و سرنوشت شما
در قيامت به دست او است، و مرجع شما در آن روز تنها خدا است، و بتها و معبودان
ديگر هيچ نقشى در اين امور ندارند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 131