نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 10
چيزى كه از
علم بى پايان حق سرچشمه گيرد بايد واجد اين اوصاف باشد.
بعضى والا
بودن و علو مقام قرآن را از اين نظر دانستهاند كه بر تمام كتب آسمانى پيشى گرفته،
و همه را نسخ كرده، و در بالاترين مرحله اعجاز است.
بعضى ديگر
مشتمل بودن قرآن را بر حقايقى كه از دسترس افكار بشر بيرون است (علاوه بر حقايقى
كه همه كس از ظاهر آن مىفهمد) مفهوم ديگرى از علو قرآن شمردهاند.
اين مفاهيم
تضادى با هم ندارد و همه آنها در مفهوم" على" (والا مقام) جمع است.
اين نكته نيز
قابل توجه است كه" حكيم" معمولا وصف براى شخص است، نه براى كتاب، اما
چون اين كتاب آسمانى خود معلمى بزرگ و حكمت آموز است اين تعبير در مورد آن بسيار
بجا است.
البته"
حكيم" به معنى مستحكم و خلل ناپذير نيز آمده است، و جميع اين مفاهيم در واژه
مزبور جمع است و در مورد قرآن صادق مىباشد، چرا كه قرآن حكيم به تمام اين معانى
است.
***
در آيه
بعد، منكران، و اعراض كنندگان از قرآن، را مخاطب ساخته مىگويد:" آيا ما اين
قرآن را كه مايه بيدارى و يادآورى شما است از شما باز گيريم به خاطر اينكه قومى
اسرافكار و افراطى هستيد"؟! (أَ فَنَضْرِبُ عَنْكُمُ الذِّكْرَ
صَفْحاً أَنْ كُنْتُمْ قَوْماً مُسْرِفِينَ).
درست است كه
شما در دشمنى و مخالفت با حق، چيزى فروگذار نكردهايد، و مخالفت را به حد افراط و
اسراف رساندهايد ولى لطف و رحمت خداوند به قدرى وسيع و گسترده است كه اينها را
مانع بر سر راه خود نمىبيند، باز هم اين كتاب بيدارگر آسمانى و آيات حياتبخش آن
را پى در پى بر شما نازل مىكند، تا دلهايى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 10