responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 11

كه اندك آمادگى دارند، تكان بخورند و به راه آيند، و اين است مقام رحمت عامه و رحمانيت پروردگار كه دوست و دشمن را در برمى‌گيرد.

جمله" أَ فَنَضْرِبُ عَنْكُمُ‌" به معنى" ا فنصرف عنكم" (آيا از شما باز داريم و منصرف سازيم) آمده است، چرا كه وقتى سوار مى‌خواهد مركبش را از طريقى به جانب ديگرى ببرد، آن را با شلاق مى‌زند، و لذا كلمه" ضرب" در اين گونه موارد بجاى" صرف" (منصرف ساختن) به كار مى‌رود [1]" صفح" در اصل به معنى جانب و طرف چيزى است، و به معنى عرض و پهنا نيز مى‌آيد، و در آيه مورد بحث به معنى اول است، يعنى آيا ما اين قرآن را كه مايه يادآورى است از سوى شما به جانب ديگرى متمايل سازيم؟

" مسرف" از ماده" اسراف" به معنى تجاوز از حد است، اشاره به اينكه مشركان و دشمنان پيامبر ص در مخالفت و عداوت خود، هيچ حد و مرزى را به رسميت نمى‌شناختند.

***
سپس به عنوان شاهد و گواه بر آنچه گفته شد، و هم تسلى و دلدارى پيامبر ص، و در ضمن تهديدى براى منكران لجوج در عبارتى كوتاه و محكم مى‌فرمايد:

" چه بسيار از پيامبران را كه براى هدايت در اقوام پيشين فرستاديم" (وَ كَمْ أَرْسَلْنا مِنْ نَبِيٍّ فِي الْأَوَّلِينَ‌).

***
" ولى هيچ پيامبرى به سراغشان نمى‌آمد مگر اينكه او را به باد استهزاء و مسخره مى‌گرفتند" (وَ ما يَأْتِيهِمْ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ‌).

اين مخالفتها و سخريه‌ها هرگز مانع لطف الهى نبود، اين فيضى است كه‌


[1]" مجمع البيان" ذيل آيات مورد بحث.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 11
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست