نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 9
ذيل آيه 200
آل عمران گفتهايم).
***
سپس به
بيان اوصاف سهگانه ديگرى در باره اين كتاب آسمانى پرداخته مىگويد:" و آن در
كتاب اصلى، در لوح محفوظ نزد ما است كه بلند پايه و والا مقام و حكمت آموز
است" (وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ).
در نخستين
توصيف اشاره به اين مىكند كه قرآن مجيد در" ام الكتاب" در نزد پروردگار
ثبت و ضبط است، چنان كه در آيه 22 سوره" بروج" نيز مىخوانيم:
بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ:" آن
قرآن مجيد است كه در لوح محفوظ قرار دارد".
اكنون
بهبينيم منظور از" ام الكتاب" يا" لوح محفوظ" چيست؟
واژه"
ام" در لغت به معنى اصل و اساس هر چيزى است و اينكه عرب به مادر"
ام" مىگويد بخاطر آن است كه ريشه خانواده و پناهگاه فرزندان است، بنا بر
اين" ام الكتاب" (كتاب مادر) به معنى كتابى است كه اصل و اساس همه كتب
آسمانى مىباشد، و همان لوحى است كه نزد خداوند از هر گونه تغيير و تبديل و تحريفى
محفوظ است، اين همان كتاب" علم پروردگار" است كه نزد او است و همه حقايق
عالم و همه حوادث آينده و گذشته و همه كتب آسمانى در آن درج است و هيچكس به آن راه
ندارد جز آنچه را كه خدا بخواهد افشا كند.
اين توصيف
بزرگى است براى قرآن كه از علم بى پايان حق سرچشمه گرفته و اصل و اساسش نزد او
است.
و به همين
دليل در توصيف دوم مىگويد:" اين كتابى است والا مقام" (لعلى).
و در توصيف
سوم مىفرمايد:" حكمت آموز و مستحكم و متين و حساب شده است" (حكيم).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 9