نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 141
لذا در آيه بعد مىفرمايد:" در
اين هنگام همه اخبار بر آنها پوشيده و پنهان مىماند" و هيچ پاسخى براى گفتن
در اختيار ندارند (فَعَمِيَتْ عَلَيْهِمُ
الْأَنْباءُ يَوْمَئِذٍ).
" حتى نمىتوانند از يكديگر سؤالى كنند" و پاسخى از هم بشنوند (فَهُمْ لا يَتَساءَلُونَ).
قابل توجه اينكه نسبت عمى و نابينايى در آيه فوق به خبرها داده شده نه به خود
آنها، نمىگويد آنها نابينا مىشوند، بلكه مىگويد:" خبرها از پيدا كردن آنها
نابينا هستند"! زيرا بسيار مىشود كه انسان خود از چيزى با خبر نيست اما گويى
خبر دهن به دهن مىگردد و به سراغ او مىآيد، همانگونه كه بسيارى از اخبار اجتماعى
از همين طريق پخش مىشود، اما در آنجا نه افراد، آگاهى دارند و نه خبرها، قابليت
نشر! و به اين ترتيب همه خبرها بر آنها پوشيده مىشود، هيچ پاسخى در برابر اين
سؤال كه جواب پيامبران را چه داديد پيدا نمىكنند و سكوتى مطلق سر تا پاى آنها را
فرا مىگيرد.
***
و از آنجا كه روش قرآن اين است كه هميشه درها را به روى كافران و گنهكاران
باز مىگذارد تا در هر مرحلهاى از فساد و آلودگى باشند بتوانند به راه حق
برگردند، در آيه بعد مىافزايد:" اما كسى كه توبه كند و ايمان آورد و عمل
صالح انجام دهد اميد است از رستگاران باشد" (فَأَمَّا مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَعَسى
أَنْ يَكُونَ مِنَ الْمُفْلِحِينَ).
بنا بر اين راه نجات شما در سه جمله خلاصه مىشود: بازگشت به سوى خدا ايمان و عمل
صالح، كه به دنبال آن مسلما نجات و فلاح و رستگارى است.
تعبير به" عسى" (اميد است) با اينكه كسى كه داراى ايمان و عمل صالح
باشد حتما اهل فلاح و رستگارى است، ممكن است به خاطر اين باشد كه اين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 141