responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 11  صفحه : 185

گويى همچون مرواريدهايى هستند كه به روى پارچه تيره رنگى دوخته شده‌اند اين پارچه را از يك طرف افق مى‌كشند و به سوى ديگر مى‌برند، و به تعبير ديگر حركت ثوابت حركت گروهى و دستجمعى است، اما حركت سيارات حركت انفرادى مى‌باشد بطورى كه فاصله‌هايشان با بقيه ستاره‌ها تغيير مى‌كند.

علاوه بر اين، ستاره‌هاى ثوابت شكلهاى مخصوصى را تشكيل داده‌اند كه به" اشكال فلكى" معروفند، و شناخت آنها براى پيدا كردن جهات چهارگانه (شمال و جنوب و مشرق و مغرب) بسيار مؤثر است.

***
پس از بيان آن همه نعمتهاى بزرگ و الطاف خفى پروردگار، و جدان انسانها را به داورى مى‌طلبد و مى‌گويد:" آيا كسى كه مى‌آفريند همچون كسى است كه نمى‌آفريند، آيا متذكر نمى‌شويد"؟! (أَ فَمَنْ يَخْلُقُ كَمَنْ لا يَخْلُقُ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ‌).

اين يك روش مؤثر تربيتى است كه قرآن در بسيارى از موارد از آن استفاده كرده است، مسائل را بصورت استفهامى طرح، و پاسخ آن را بر عهده وجدانهاى بيدار مى‌گذارد، و حس خود جوشى مردم را به كمك مى‌طلبد تا پاسخ از درون جانشان بجوشد و همچون فرزندشان به آن عشق ورزند، و آن را پذيرا گردند.

اصولا از نظر روانى ثابت شده كه براى تعليم و تربيت صحيح بايد حد اكثر كوشش را به كار برد تا طرف مقابل، مطالب را از خود بداند يعنى احساس كند از درون خودش جوشيده، نه چيزى كه از بيرون به او القا شده است تا با تمام وجودش آن را قبول كند و از آن دفاع نمايد.

تكرار اين نكته نيز لازمست كه مشركانى كه در برابر انواع بتها به سجده مى‌افتادند هرگز معتقد نبودند بت آفريننده و خالق است، بلكه آفرينش را مخصوص" اللَّه" مى‌دانستند، اينجاست كه قرآن مى‌گويد آيا بايد در برابر خالق‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 11  صفحه : 185
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست