نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 380
بياموزند تا اگر مدعى دروغگويى خواست از اين طريق مردم را اغفال يا گمراه كند
سحر و جادوى او را ابطال نمايند، و دروغ مدعى را فاش سازند.
شاهد اين سخن كه اگر سحر براى ابطال سحر و حل و گشودن آن باشد بى مانع است،
حديثى است كه از امام صادق نقل شده، در اين حديث مىخوانيم:
" يكى از ساحران و جادوگران كه در برابر انجام عمل سحر مزد مىگرفت خدمت
امام صادق ع رسيد و عرض كرد: حرفه من سحر بوده است و در برابر آن مزد مىگرفتم،
خرج زندگى من نيز از همين راه تامين مىشد، و با همان در آمد، حج خانه خدا را
انجام دادهام، ولى اكنون آن را ترك و توبه كردهام، آيا براى من راه نجاتى هست؟
امام صادق ع در پاسخ فرمود:" عقده سحر را بگشا، ولى گره جادوگرى
مزن" [1] از اين
حديث استفاده مىشود كه براى گشودن گره سحر، آموختن و عمل آن بى اشكال است.
***
جادوگرى از نظر تورات:
سحر و جادوگرى از نظر كتب عهد قديم (تورات و كتب ملحق به آن) نيز ناروا و
بسيار ناپسند است، زيرا در تورات مىخوانيم:" با صاحبان اجنه توجه مكنيد و
جادوگران را متفحص نشويد تا (مبادا) از آنها ناپاك شويد و خداوند خداى شما
منم" [2] و در
جاى ديگر تورات آمده:" و كسى كه با صاحبان اجنه و جادوگران توجه مىنمايد تا
آن كه از راه زنا پيروى ايشان نمايد روى عتاب خود را به سوى
[1] وسائل الشيعه باب 25 من ابواب ما
يكتسب به حديث 1.