نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 381
او گردانيده او را از ميان قومش منقطع خواهم ساخت" [1]" قاموس كتاب مقدس" در اين باره
مىنويسد:" و پر واضح است كه سحر در شريعت موسى راه نداشت، بلكه شريعت،
اشخاصى را كه از سحر مشورتطلبى مىنمودند به شديدترين قصاصها ممانعت
مىنمود".
ولى جالب اينجا است كه نويسنده قاموس كتاب مقدس اعتراف مىكند كه با وجود اين
يهود سحر و جادوگرى را فرا گرفتند، و بر خلاف تورات به آن معتقد شدند، او به دنبال
مطلب قبل مىگويد:" لكن با وجود اينها اين ماده فاسده در ميان قوم يهود داخل
گرديد، قوم به آن معتقد شدند و در وقت حاجت بدان پناه بردند" [2] به همين دليل
قرآن آنها را شديدا مورد نكوهش قرار داده، و آنها را سود گرانى مىشمرد كه خود را
به بدترين بهايى فروختند.
***
سحر در عصر ما
امروز يك سلسله علوم وجود دارد كه در گذشته ساحران با استفاده از آنها
برنامههاى خود را عملى مىساختند:
1- استفاده از خواص ناشناخته فيزيكى و شيميايى اجسام، چنان كه قبلا نيز اشاره
كرديم، همانطور كه در داستان ساحران زمان موسى ع آمده كه آنها با استفاده از خواص
فيزيكى و شيميايى مانند جيوه و تركيبات آن توانستند چيزهايى به شكل مار بسازند و
به حركت در آوردند.
البته استفاده از خواص فيزيكى و شيميايى اجسام هرگز ممنوع نيست، بلكه بايد هر
چه بيشتر از آنها آگاه شد و در زندگى از آن استفاده كرد، ولى اگر از