نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 91
معجزه، زيرا اگر
مشركين به صرف ديدن معجزه، ايمان مىآوردند، خود اين خطاب يعنى جمله(وَ إِنْ كانَ كَبُرَ عَلَيْكَ
إِعْراضُهُمْ ...) خطابى است قرآنى، و
قرآن خود بهترين معجزه است براى دلالت بر حقانيت دعوت آن جناب، معجزهاى است كه
اتفاقا با فهم مشركين هم كه خود از بلغا و عقلاى عرب بودند نزديك است، پس معلوم
مىشود مراد از آيه صرف معجزه نيست، بلكه چيزى است كه سلب اختيار از آنان كند، و
اين هم با دعوت الهى سازگار نيست،
[دعوت به
حق و قبول آن بايد در مجراى اختيار جريان يابد گو اينكه خداوند بر هدايت اجبارى و
اضطرارى مردم قادر است]
پس حاصل
معناى آيه اين است كه: جا ندارد تو اينقدر در مقابل اعراض آنان متاثر شوى، زيرا
دنيا دار اختيار است و دعوت به حق و قبول آن بايد در مجراى اختيار جريان يابد، و
تو نمىتوانى آيهاى تهيه كنى كه آنان را بر ايمان آوردن مضطر و بى اختيار سازى،
براى اينكه خداوند چنين ايمانى را از آنان نخواسته، بلكه از آنان ايمان به طوع و
رغبت و اختيار خواسته است. از همين جهت آيهاى كه مردم را مجبور بر ايمان و اطاعت
كند نيافريده، و گرنه خودش مىتوانست چنين كار را بكند، و جميع افراد بشر را به
جبر، مجتمع بر ايمان سازد و در نتيجه اين كفار هم، به مؤمنين به تو، ملحق شوند،
پس، از اينكه اينان اعراض كردهاند اينقدر جزع و ناشكيبى مكن، تا در شمار كسانى كه
نسبت به معارف الهى جاهل هستند قرار نگيرى.
و اينكه
بعضيها احتمال دادهاند كه مراد از جمله(فَتَأْتِيَهُمْ
بِآيَةٍ) اين باشد كه معجزهاى بالاتر از معجزه قرآن برايشان بياورى، با سياق
آيه مخصوصا جمله(وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدى) سازگار
نيست، زيرا ظاهر اين جمله اين است كه مراد از اين هدايت، هدايت اجبارى و اضطرارى
است.
از اينجا
ظاهر مىشود كه مراد از(شاءَ اللَّهُ) هم، مشيت تكوينى
پروردگار است، و معنايش اين است كه خداى تعالى به طورى هدايت را از آنان بخواهد كه
مجبور به قبول شده و اختيارشان باطل گردد.
از ظاهر سياق
آيه شريفه استفاده مىشود كه خداى تعالى چنين چيزى را نخواسته و ليكن خداى سبحان
در آيات ديگرى كه مشابه با اين آيه است مانند آيه(وَ لَوْ
شِئْنا لَآتَيْنا كُلَّ نَفْسٍ هُداها وَ لكِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّي
لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ)[1] اين را هم نفرموده
كه نخواستنش طورى است كه كفر كفار و گمراهى گمراهان بطور اجبار و اضطرار باشد،
زيرا به طورى كه ملاحظه مىكنيد از آيه سابق الذكر و هم چنين از آيه
[1] و اگر مىخواستيم تمامى نفوس راى هدايت مىكرديم، و ليكن حكم
ما مبنى بر اينكه جهنم راى از جن و انس پر كنيم حتمى شده است. سوره سجده آيه 13
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 91