نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 68
احتمالات وجهى است.
[بيان
اينكه مشركين در قيامت آلهه دروغين خود را نمىيابند]
(انْظُرْ كَيْفَ كَذَبُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما كانُوا
يَفْتَرُونَ) اين آيه، محل استشهادى را كه در داستان قيامت مشركين بود، بيان
مىكند. و مراد اين است كه اينان به زودى بر خود دروغ بسته شركائى را كه افترا
مىبستند نمىيابند. و اگر اينان در ظلمى كه كردند و در آنچه كه انتظارش را داشتند
(شفاعت بتها) رستگار مىبودند كارشان منجر به اينجا نمىشد كه نه از شركاى خود
عين و اثرى بيابند و نه از شفاعت آنها بهرهمند شوند.
و اما اينكه
چطور بر خود دروغ بستند؟ براى اينكه وقتى سوگند خوردند كه ما هرگز مشرك نبوديم در
حقيقت انكار كردند ادعايى را كه در دنيا مىكردند، و مىگفتند براى خدا شركائى
است، و بر اين ادعا هم پافشارى نموده، و از روى غرور و طغيان زير بار هيچ حجت و
برهانى هر چه هم دندانشكن بود نمىرفتند، اين همان دروغ به خود بستن است.
و اما اينكه
چطور در قيامت آلهه دروغى خود را نمىيابند؟ براى اين است كه روز قيامت روزى است
كه بر هر كس عيان مىشود كه امر و ملك و قوت همگى از آن خدا است و بس، و كسى غير
او هيچ نشانى از اين شؤون را به طور استقلال دارا نيست، مگر ذلت و فقر و احتياج كه
لازمه عبوديت است.
خداى تعالى
در اين باره مىفرمايد:(وَ لَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ
يَرَوْنَ الْعَذابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً وَ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ
الْعَذابِ)[1] و نيز
مىفرمايد:(لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ
الْقَهَّارِ)[2] و نيز
مىفرمايد:(يَوْمَ لا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِنَفْسٍ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ
يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ)[3].
در چنين وقتى
به طور عيان مشاهده مىكنند كه الوهيت تنها براى خدا است، و براى او در اين امر
شريكى نيست، بتها و شركائى كه براى خدا قائل بودند در مقابلشان ظاهر شده مىبينند
كه اين شركاء نه نفع و ضررى را براى خود مالك هستند و نه براى غير خود، و نيز
مىبينند اوصافى كه براى اين بتها قائل بودند، از قبيل ربوبيت و شفاعت و غير آن،
همه
[1] و اگر كسانى كه ظلم كردند قوت و شدت عذاب پروردگار را در
قيامت و حال خود را در وقتى كه مواجه با آن مىشوند ببينند و اينكه همه قدرتها
بدست خدا است( امر عظيمى خواهند ديد). سوره بقره آيه 165
[2] امروز ملك و سلطنت از آن چه كسى است؟ از آن خداى واحد قهار
است. سوره مؤمن آيه 16
[3] روزى كه كسى براى كسى چيزى را مالك نيست، و در آن روز امر
بدست خدا است. سوره انفطار آيه 19.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 68