نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 471
در قرآن به معناى
ظرفيت داشتن براى فرا گرفتن علم و عرفان آمده در حقيقت به همان معناى اصليش
استعمال شده، چون سينه را شرح دادن و آن را پذيراى هر معارفى كه پيش بيايد كردن
خود يك نحو توسعه است، به شهادت اينكه در باره اضلال كه مقابل شرح صدر است
مىفرمايد:(يَجْعَلْ
صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً).
[معناى
شرح صدر و بيان اينكه خداوند براى هدايت بنده سينه او را شرح و توسعه
مىدهد]
پس كسى كه
خداوند سينهاش را براى قبول اسلام- كه همان تسليم بودن است- شرح كرده باشد در
حقيقت سينهاش را براى تسليم در برابر اعتقادات صحيح و عمل صالح وسعت داده، به
طورى كه هيچ مطلب حق و صحيحى به او پيشنهاد نمىشود مگر آنكه او را مىپذيرد، و
اين نيست مگر بخاطر اينكه چشم بصيرتش نورى دارد كه هميشه به اعتقاد صحيح و عمل
صحيح مىتابد، به خلاف آن كسى كه چشم دلش كور شده، او حق را از باطل و راست را از
دروغ تشخيص نمىدهد، هم چنان كه فرموده:(فَإِنَّها لا تَعْمَى
الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ)[1].
خود خداى
تعالى هم شرح صدر را در آيه(أَ فَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ
لِلْإِسْلامِ فَهُوَ عَلى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَيْلٌ لِلْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ
مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ)[2] به همين
بيان معنا كرده و فرموده: چنين كسى بر نورى خدايى سوار است كه پيش پايش را روشن
مىكند و با توصيف مقابل آن- كه همان اضلال است- به قساوت قلب، فهمانيده كه اثر
شرح صدر نرمى دل است كه دل را براى قبول ذكر خدا قابل و مستعد مىكند، سپس فرموده:(اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِيَ تَقْشَعِرُّ
مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَ
قُلُوبُهُمْ إِلى ذِكْرِ اللَّهِ ذلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشاءُ
وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ)[3] با ذكر نرمى
دل براى پذيرفتن ذكر خدا و خضوع در برابر حق فهماند كه نرمى دل همان هدايتى است كه
خداوند هر كه را
[1] پس به تحقيق چشمها( در اين مورد) كور نمىشود و ليكن دلهايى
كه در سينهها است كور مىگردد. سوره حج آيه 46
[2] آيا كسى كه خداوند سينهاش را براى( پذيرفتن) اسلام گشايش
داده و او قرين نورى از ناحيه پروردگارش شده( مثل ديگران است) پس واى بر كسانى كه
دلهايشان نسبت به ياد خدا دچار قساوت شده است. سوره زمر آيه 22
[3] خدا بهترين گفتار را به صورت كتابى يك نواخت نازل كرد با وعد
و وعيدى كه تن آن كسانى كه از پروردگارشان مىترسند از آن مىلرزد، سپس تنها و
دلهايشان به ياد خدا آرام مىگيرد، اين هدايت خدا است كه با آن هر كه را بخواهد
هدايت مىكند و هر كه را خدا گمراه كند رهبرى نخواهد داشت. سوره زمر آيه 33
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 471