نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 461
اين اختلافى كه در مورد
نوشته شدن آيه است كشف مىكند از اينكه مراد از نوشته شدن، قضاى الهى و ظهور حكم
او است، و اختلاف در موضع كتابت از جهت اختلاف در اعتبار است، مثلا آن روايتى كه
مىگويد آيه شريفه بين دو چشم امام نوشته شده آيه را وجهه و هدف امام قرار داده و
مىرساند كه امام هميشه متوجه اين آيه است. و آن روايتى كه مىگويد آيه شريفه بين
دو كتف امام نوشته شده منظور از آن اين است كه بار امامت به دوش آن حضرت گذاشته
شده و ظهور و تاييد امام به بركت اين آيه است. و آن روايتى كه مىگويد آيه شريفه
به بازوى راست امام نوشته شده مىرساند كه اين آيه برنامه عملى امام است و تقويت و
تاييد امام در عمل به وسيله اين آيه است.
اين روايت و
آن دو روايتى كه قبل از آن ايراد شد آنچه را كه در بيان آيه گفتيم كه آيه ظهور
دارد در اينكه مراد از تماميت كلمه، ظهور دعوت اسلامى و لوازم آن از قبيل نبوت
رسول خدا 6 و نزول قرآن و امامت ائمه اهل بيت (ع) است را تاييد مىكند.
در تفسير
عياشى در ذيل آيه(فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ) از محمد بن
مسلم روايت شده كه گفت: من از امام (ع) پرسيدم مردى ذبح مىكند و در هنگام
ذبح لا اله الا اللَّه و يا سبحان اللَّه و يا
الحمد للَّه و يا اللَّه اكبر مىگويد آيا اينگونه ذكرها كفايت
از بسم اللَّه مىكند؟ فرمود: آرى همه اينها اسماى خداى تعالى است[1].
و نيز در
همين تفسير عياشى از ابن سنان روايت شده كه گفت: از امام صادق (ع) پرسيدم آيا
خوردن ذبيحه پسر بچه و زنان حلال است؟ فرمود: آرى، در صورتى كه زن مسلمان باشد و
در هنگام ذبح اسم خدا را ببرد ذبيحهاش حلال است، و همچنين پسر بچه در صورتى كه
بازويش قدرت ذبح را داشته باشد و در هنگام ذبح اسم خدا را ببرد ذبيحهاش حلال است،
و اگر هم مرد مسلمان بردن اسم خدا را فراموش كند باز خوردن ذبيحهاش اشكال ندارد،
مگر آنكه در دين متهم باشد[2]. (يعنى در
اثر اتهام گمان برى كه گفتن بسم اللَّه را عمدا ترك نموده).
مؤلف: در اين
معنا روايات ديگرى از طرق اهل سنت وارد شده.
و نيز در
همان كتاب از حمران روايت شده كه گفت: من از امام صادق (ع) شنيدم كه در باره ذبيحه
ناصبى و يهودى مىفرمود: ذبيحه آنان را مخور مگر آنكه بشنوى كه در