نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 407
(كَذَّبُوا بِهِ
مِنْ قَبْلُ )[1] و از اين قبيل آيات ديگر كه در باره ايمان
مؤمنين و كفر كفار و نفاق منافقين است. و اگر قرآن كريم تخلف اثر را از مؤثر در
عين وجود شرايط تاثير و نبودن موانع آن جايز مىدانست هيچ يك از اين آيات و
احتجاجاتى كه در آن شده صحيح نمىبود.
از اينجا
مىفهميم كه قرآن نيز مساله حكم فرما بودن قانون علت و معلول را در سراسر عالم
هستى قبول داشته و تصديق دارد كه براى هر چيزى و نيز براى عوارض آن چيز و براى هر
حادثهاى از حوادث علت و يا عللى است كه وجود آن را اقتضا مىكند، و با فرض نبودن
آن، وجودش ممتنع است. اين آن چيزى است كه بدون ترديد هر كسى در اولين برخورد و دقت
در آيات فوق آن را مىفهمد.
مطلب ديگرى
كه ما از قرآن كريم مىفهميم اين است كه خداوند در اين كلام مجيدش خلقت خود را
تعميم داده و هر موجود كوچك و بزرگى را كه كلمه شىء بر آن صادق باشد
مخلوق خود دانسته از آن جمله فرموده است:(قُلِ اللَّهُ خالِقُ كُلِّ
شَيْءٍ وَ هُوَ الْواحِدُ الْقَهَّارُ)[2] و نيز
فرموده:(الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ)[3] و در آخر مىفرمايد:(وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً)[4] و نيز
مىفرمايد:(رَبُّنَا الَّذِي أَعْطى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ
هَدى)[5] و نيز
مىفرمايد:(الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى وَ الَّذِي قَدَّرَ
فَهَدى)[6].
[از نظر
قرآن ذوات تمامى اشياء مخلوق خدا است ولى اعمال و رفتار آنان منسوب به تقدير
و هدايت مىباشد]
در اين آيات
و آيات ديگرى نظير اينها يك نوع بيان ديگرى به كار رفته، و آن اين است كه خود
موجودات را مستند به خلقت دانسته و اعمال و آثار گوناگون و حركات و سكنات آنها را
مستند به تقدير و هدايت الهى دانسته است، مثلا گام برداشتن انسان براى انتقال از
اينجا به آنجا و شناورى ماهى و پرواز مرغ و ساير كارها و آثار مستند به تقدير الهى
و خود آن نامبردهها مستند به خلقت او است، هم چنان كه فرموده:
[1] ايشان مردمى نيستند كه ايمان بياورند و اين ايمان نياوردنشان
به خاطر تكذيبى است كه قبلا كرده بودند. سوره يونس آيه 74
[2] بگو خدا است آفريننده هر چيز، و او يكتاى قهار است. سوره رعد
آيه 16
[3] ( 3 و 4) آن كسى است كه ملك آسمانها و زمين از آن او است.- تا
آنجا كه مىفرمايد- و آفريد هر چيزى راى و تقدير كرد آن را چه تقدير كردنى. سوره
فرقان آيه 2
[4] ( 3 و 4) آن كسى است كه ملك آسمانها و زمين از آن او است.- تا
آنجا كه مىفرمايد- و آفريد هر چيزى راى و تقدير كرد آن را چه تقدير كردنى. سوره
فرقان آيه 2
[5] پروردگار ما همانست كه به هر چيزى آفرينش بخشيد( و با
استفاده از آن) رهبريش كرد. سوره طه آيه 50
[6] آن كسى است كه جمعآورى و سپس درست كرد و آن كسى است كه
تقدير و اندازهگيرى كرد سپس هدايت فرمود. سوره اعلى آيه 3
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 407