نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 281
حسب اختلاف درجه فهم
مرتكب، داراى مراتب مختلفى مىشود، چه بسا عمل اختيارى كه در نظر قومى گناه و ظلم
است، و ليكن در نظر قومى ديگر ظلم نيست، مثلا كسى كه از دو طريقه شرك و توحيد راه
توحيد را اختيار كرده و فهميده كه براى عالم صانعى است كه او اجزاى آن را آفريده و
اطراف و آفاق آن را شكافته و آسمان و زمينش را بدون پايه و ستون نگهداشته، و نيز
به دست آورده كه خود او و غير او همه مربوب و مخلوق آن آفريدگار و تحت تدبير
اويند، و به خوبى دريافته است كه سعادت در زندگى واقعى يك انسان به داشتن ايمان به
او و خضوع در برابر او است، در نظر چنين كسى بدترين ظلمها همانا شرك به خدا و
ايمان به غير او و اعتقاد به ربوبيت بتها و ستارهها و امثال آن است، و خلاصه
منطق چنين كسى همان منطق ابراهيم (ع) است كه گفت:(وَ كَيْفَ أَخافُ ما أَشْرَكْتُمْ وَ لا تَخافُونَ
أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ
سُلْطاناً) پس در نظر چنين كسى وقتى
ايمان به خدا مىتواند اثر خود را بروز دهد يعنى ايمنى از شقاوت بياورد كه صاحب آن
اين ايمان را با شرك و نافرمانى آلوده نكند.
و كسى كه اين
مرحله را بپيمايد و به خداى يگانه ايمان بياورد، مواجه مىشود از ظلم، با گناهان
كبيرهاى مانند عقوق والدين، خوردن مال يتيم، قتل نفس محترمه و زنا و ميگسارى.
پس ايمان خود
را در بروز اثر، مشروط به اجتناب از اين قبيل ظلمها مىداند. هم چنان كه خداى
تعالى نيز وعده كرده كه اگر بندگانش از گناهان كبيره بپرهيزند او گناهان صغيره
آنان را مىآمرزد و فرموده است:(إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما
تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا
كَرِيماً)[1] وقتى در نظر
چنين كسى سعادت انسان اين باشد، قهرا شقاوت و بدبختى او هم همان بى اثر ماندن
ايمان و دچار شدن به عذاب شرك و عقاب گناهان كبيره است. البته شقاوت ناشى از شرك
دائمى و هميشگى است، و بدبختى و عذاب ناشى از گناهان كبيره موقت است، و پس از تمام
شدن مدتش و يا قبل از آن، به شفاعت شفيعى بر طرف مىشود.
[گناه و
ظلم اختيارى داراى مصاديق و مراتبى است كه شخص مؤمن مناسب با درجه تقوا و معرفت و
ايمانش از مصاديق و مراتب بيشترى از گناه دورى مىكند]
بنا بر اين
هر قدر تقواى چنين شخصى و معرفت او به مقام پروردگارش بيشتر باشد به مقدار بيشترى
از مصاديق ظلم برخورد مىكند، تا آنجا كه ارتكاب مكروهات و ترك مستحبات و بلكه
اشتغال به مباحات را هم ظلم دانسته و بالاتر از اينها شايد گناهان اخلاقى و انحراف
از
[1] اگر اجتناب كنيد از گناهان كبيرهاى كه از ارتكاب آن نهى
شدهايد، ما از ساير گناهان شما مىگذريم، و شما را در منزلگه صاحب كرمى داخل
مىكنيم. سوره نساء آيه 31
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 281