نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 182
دانشمند متفكرى اين
معنا روشن مىشود كه كتاب مبين در عين اينكه صرفا كتابى است و بس، در عين حال از
قبيل كاغذ و لوح هم نيست، زيرا كه اوراق مادى، هر قدر هم كه بزرگ باشد و هر طورى
هم كه فرض شود، گنجايش آن را ندارد كه حتى تاريخ ازلى خودش، در آن نوشته شود تا چه
رسد به اينكه تاريخ ازلى و ابدى موجودى ديگر در آن درج گردد، و تا چه رسد به اينكه
تاريخ ازلى و ابدى تمامى موجودات در آن ضبط شود.
از بيانات
گذشته، دو نكته روشن شد: اول اينكه: مراد از مفاتح غيب، همان خزينههاى الهى است
كه مشتمل است بر غيب تمامى موجودات، چه آنها كه به اين عرصه پا نهادهاند، و چه
آنها كه ننهادهاند. و خلاصه، مفاد آيه مورد بحث، همان مفاد آيه(وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا
بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ) مىباشد.
دوم اينكه:
مراد از كتاب مبين امرى است كه نسبتش به موجودات، نسبت برنامه عمل است به خود عمل،
و هر موجودى در اين كتاب يك نوع اندازه و تقدير دارد، الا اينكه خود اين كتاب
موجودى است كه قبل از هر موجودى و در حين وجود يافتن و بعد از فناى آن، وجود داشته
و خواهد داشت، و موجودى است كه مشتمل است بر علم خداى تعالى به اشياء، همان علمى
كه فراموشى و گم كردن حساب، در آن راه ندارد.
از اين جهت
مىتوان حدس زد كه مراد از كتاب مبين، مرتبه واقعى اشياء و تحقق خارجى آنها باشد
كه قابل پذيرفتن هيچگونه تغيير نيست. آرى، موجودات وقتى قابل تغيير نيستند كه در
عرصه اين عالم قرار گرفته باشند، و گر نه قبل از وقوع در اين عالم، عروض تغيير بر
آنها ممتنع نيست، و لذا گفتهاند: ان الشيء لا يتغير عما وقع عليه- هيچ
چيزى از آن حالتى كه بر آن حال وقوع يافته تغيير نمىكند .
و خلاصه
اينكه، اين كتاب كتابى است كه جميع موجوداتى را كه در عالم صنع و ايجاد واقع
شدهاند، برشمرده، و آنچه را كه بوده و هست و خواهد بود، احصاء كرده است، بدون
اينكه كوچكترين موجودى را از قلم انداخته باشد، البته غير اين كتاب الواح و كتب
ديگرى نيز هست كه قابل تغيير و تبديل بوده و محو و اثبات را مىپذيرد، آيه(يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ) از وجود
چنين كتبى حكايت مىكند، براى اينكه محو و اثبات را در مقابل ام الكتاب قرار داده
است و اين به خوبى دلالت دارد بر اينكه اين محو و اثبات هم در كتابى صورت مىگيرد.
اينجا است كه وجه اتصال آيه مورد بحث به ما قبلش روشن مىگردد زيرا در آيه قبل
چنين داشت كه: آن چيزى كه شما درخواست كرده بوديد و خواستيد تا بين من و شما كار
را يكسره كند، در تحت قدرت من نيست، و همچنين حكم به حق هم نزد پروردگار من و در
حيطه
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 7 صفحه : 182