نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 577
به علت اختلاف امتها شرايع مختلفى تشريع كرديم
براى اين بود كه شما را در شريعتى كه داديم بيازمائيم، و ناگزير اين عطاهايى كه
جمله آتيكم به آن اشاره دارد، با يكديگر و در امتهاى مختلف خواهد بود،
و قطعا منظور از اين عطا يا مسكن و زبان و رنگهاى پوست بدن امتها نيست براى اينكه
اگر چنين چيزى منظور بود بايد در يك زمان براى چند قوم كه چند رنگ پوست داشتند چند
شريعت تشريع كرده باشد، در حالى كه سابقه ندارد كه خداى عز و جل در يك زمان دو و
يا چند شريعت تشريع كرده باشد، پس معلوم مىشود منظور اختلاف استعدادها به حسب
مرور زمان و ارتقاء انسانها در مدارج استعداد و آمادگى است و تكاليف الهى و
احكامى كه او تشريع كرده، چيزى جز امتحان الهى انسانها در مواقف مختلف حيات نيست
و يا به تعبير ديگر تكاليف الهى وسيلههايى است براى به فعليت در آوردن استعداد
انسانها در دو طرف سعادت و شقاوت، باز به تعبير ديگر وسيله مشخص كردن حزب رحمان و
بندگان او از حزب شيطان است، هم چنان كه در كتاب عزيز خدا نيز تعبيرهاى مختلف آمده
و برگشت همه به يك معنا است، خداى تعالى در تعبير اول و اينكه سنت امتحان را در
بين انسانها به جريان انداخته، فرموده است:( وَ تِلْكَ
الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا
وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ وَ
لِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ يَمْحَقَ الْكافِرِينَ، أَمْ حَسِبْتُمْ
أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جاهَدُوا
مِنْكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ)[1]
و آيات ديگرى كه در اين باب هست.
و در تعبير
دوم مىخوانيم: كه هنگام فرو فرستادن آدم به زمين فرموده:(فَإِمَّا
يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنِ اتَّبَعَ هُدايَ فَلا يَضِلُّ وَ لا يَشْقى
وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ
يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى)[2].
و در تعبير
سوم مىخوانيم كه در گفتگويش با ابليس فرموده:
[1] ما اين ايام راى در بين مردم دست به دست مىگردانيم، خداى
تعالى اين كار راى به منظورهايى ناگفتنى و به اين منظور مىكند تا مؤمنين راى مشخص
نموده، از شما گواهانى بگيرد و خدا ستمگران راى دوست نمىدارد و نيز به اين منظور
مىكند كه آنهايى راى كه دعوى ايمان مىكنند خالص نموده، كافران راى از بين ببرد،
شما خيال كردهايد كه بدون اينكه خدا مجاهدينتان راى مشخص و صابران راى از ديگران
متمايز سازد داخل بهشت مىشويد؟. سوره آل عمران، آيه 142
[2] پس اگر از ناحيه من به سوى شما و براى هدايتتان دينى آمد كه
البته خواهد آمد بدانيد كه هر كس هدايت مرا پيروى كند نه گمراه مىشود و نه گرفتار
مىگردد و هر كس از ياد من روى بگرداند معيشتى تنگ و نكبت بار خواهد داشت و ما او
راى در روز قيامت كور محشور مىكنيم. سوره طه، آيه 124 .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 577