نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 128
البته اين وقتى است كه ما ظاهر و تنزيل آيه را در
نظر بگيريم و كارى به تاويل آن نداشته باشيم و ظاهرش همين است كه خداى تعالى كلمه
روح را به عنوان معلم و هادى بر پيامبرش القا فرموده، و نظير آن آيه شريفه، آيه
زير است كه مىفرمايد:(وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ
بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ
إِيتاءَ الزَّكاةِ وَ كانُوا لَنا عابِدِينَ)[1].
البته اين
استشهاد بر اساس بيانى است كه ما در تفسير اين آيه داريم و ان شاء اللَّه العزيز
در سوره انبيا از نظر خواننده خواهد گذشت. و اجمال آن اين است كه روح نامبرده
پيامبر و امام را به فعل خيرات و بندگى خداى سبحان تشديد مىكند.[2]
[بيان مراد
از كتاب و حكمت و علمى كه هرگز با آموختن به دست
نمىآوردى در آيه شريفه فوق]
و نيز از
آنچه گذشت روشن گرديد كه مراد از كتاب در جمله:(وَ أَنْزَلَ
اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ
تَعْلَمُ) همان وحيى است كه براى رفع اختلافهاى مردم مىشود، همان اختلافى كه
آيه شريفه زير بدان اشاره نموده و فرموده:(كانَ النَّاسُ أُمَّةً
واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ
مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا
فِيهِ)[3] كه بيان و
تفسير آن در جلد اول اين كتاب گذشت.
و مراد از
حكمت در آيه مورد بحث ساير معارف الهيهاى است كه به وسيله وحى نازل شده، در وضع
زندگى دنيا و آخرت انسانها سودمند است و مراد از اينكه فرمود:(وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ) غير معارف كليه و
عامهاى است كه در كتاب و حكمت است.
با اين بيان
روشن مىشود كه به گفتههاى بعضى از مفسرين در اين آيه چه اشكالهايى وارد است.
ايشان گفتهاند: منظور از كتاب، قرآن، و منظور از حكمت، احكامى است كه در قرآن
آمده، و منظور از جمله علمى كه هرگز با آموختن بدست نمىآوردى علم به
غيب و علم به
[1] و ما آنان را پيشوايان كرديم كه به امر ما هدايت مىكنند و
فعل خيرات و بپادارى نماز و دادن زكات را به ايشان وحى كرديم و ايشان تنها
پرستندگان ما هستند. سوره انبياء، آيه 73 .
[2]( چون فرموده: ما فعل خيرات را به آنان وحى كرديم و نفرموده
به آنان وحى كرديم كه خيرات را بجا آريد و بين اين دو تعبير فرقى است روشن-
مترجم ).
[3] مردم همگى يك امت بودند، سپس خداى تعالى پيامبران را كه
بشارت دهنده و بيم رسانند مبعوث كرد، و با آنان كتاب به حق را نازل فرمود تا در
بين مردم در آنچه درباره آن اختلاف كردند، داورى كنند. سوره بقره، آيه
213 .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 128